Jump to content

Recommended Posts

Posted

har nu ordnat med 2 xm2or och började då fundera på om man kan göra några panoramaklipp. eftersom jag kan få bilden att se precis likadana ut när jag kör manuellt så tänkte jag att de borde inte vara helt omöjligt att få till det om man ställer kamerorna på stativ så dom står i samma höjd osv. så borde man väl kunna klippa ihopp bildenra i after effects sedan och få ett någorlunda hyffsat resultat? är det nån som har testat eller kan komma me tips så skriv! alla försölag och tips är välkomna :)

Posted

Jag såg en konstig film (konstfilm var det nog eftersom det var på ett konstmuseum) som var filmad på det sättet. Den hette "El hombre con la bolsa" (mannen med resväskan) om nu någon skulle vilja se den. Den är alldeles för lång och tråkig, men tekniken är ju intressant. Och ja, det ger hyfsat resultat så länge allt man filmar är på ungefär samma avstånd från kameran, eftersom man måste rikta in kamerorna mot det man filmar.

Enklast är det om allt är långt bort från kameran. Kommer vissa föremål närmare så blir de "uppbrutna" p.g.a. parallaxförskjutningen. (I denna film så brydde dig sig inte om problemet, utan lät det vara en del av stilen.)