Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Såg att det fanns en annan tråd med ung. samma ämne men hittade tyvärr inga bra svar.

Så jag undrar om ni kan tipsa om ett bra, prisvärt graffekort som fungerar till DV-redigering som sedan ska bli DVD.

Har sett att det finns några varianter mellan 600-1000:- kan det vara nåt, eller måste jag ha ett svindyrt? Om det finns nåt i den prisklassen, vad rekommenderar ni? AGP eller PCI? Skillnader, plus och minus??

//Nismo

Posted

Antingen har du väl AGP eller PCI express? Har du bara PCI är din burk så gammal att den bäst passar som ordbehandlare... ;)

Generellt fungerar Adobes videoprodukter "bäst" med GeForce-korten men i PPro fallet så spelar det NÄSTAN ingen roll vilket du kör. Vissa av effekterna accelereras av Open GL och det funkar klart bäst med GeForce korten (men det är inte nödvändigt). Ska du ev upp på HDV behöver du minst 256Mb i ram. Sen hänger det ju på om du vill ha flera skärmar, dubbla DVI-portar etc. Då drar det iväg lite...

Exempel:

Bara redigering av DV - inget extra alls: ex GeForce 6200 AGP (runt 400:- )

Redigering av DV/HDV - inget "extra" i övrigt: GeForce 7600 GS AGP (ca 1.100:- )

Ungefär motsvarande kort finns som PCI Express också.

/Max

Posted

Tack för snabbt svar! :)

Vad händer om man kör ett DDR2 grafikkort när jag bara har DDR?

Vad händer om sätter ett PCI Express kort i en PCI plats?

//Nismo

Posted

Hehe tack för svaren, har inte ens kikat under locket på min dator än, har ej suttit framför den på ett tag nu! ;)

Ola, jag hör av mig när PCI-kortet sitter på plats, hehe det ska nog gå med lite våld serru! :P :P

Tack igen för svaren!

//Nismo