Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har sökt en del men får ändå inte riktigt grepp om det hela.

Kanske någon som kan förklara lite mer ingående.

Jag skall förklara vad jag skall göra osv.

Jag har en Panasonic 3 chip dv kamera.

Skall filma små snuttar i en bostad för att sen klippa i hop de olika klippen och lägga på en bakgrundsmusik och en röst som pratar om objeket.

Kvalitén är viktig både gällande ljud och bild.

Total tid efter redigeringen blir ca 2-4 min film.

Jag har tillgång till premiere och pinnacle redigering.

Villket format bör jag spara detta i och hur gör jag för att den skall bli i bra kvalité på nätet när vi lägger upp den på vår hemsida?

Posted
Villket format bör jag spara detta i och hur gör jag för att den skall bli i bra kvalité på nätet när vi lägger upp den på vår hemsida?

Jag hade sparat materialet som DV-avi och köpt licensen till QuickTime Pro (275kr kostar den) och använt QuickTime Pro för att göra om materialet till tex H.264 för bäst kvalitet.

Mer ingående:

- QuickTime Tutorials

- QuickTime Overview - Streaming, Broadcasting, and Progressive Download

Vill du använda Windows Media så hade jag fortfarande sparat som DV-avi men då laddat ner Windows Media Encoder och gjort om filerna. Vilket du väljer beror bla på vilken målgrupp du har. För att verkligen kunna nå både Windows och Mac-användare 100%-igt är ju både QuickTime och Windows Media att rekommendera.

Du får iaf bäst resultat om du låter ett fristående program, QuickTime Pro eller Windows Media Encoder skapa filerna åt dig då resultatet från Premiere och Pinnacle inte blir så jättebra.