MrPetter Posted December 21, 2006 Posted December 21, 2006 Hej på er! Jag har letat, letat och letat igen för att inte ställa onödiga frågor, men jag får ge upp. Hoppas någon kan hjälpa mig! Jag har plockat ut en Sony PDX 10 från skolan jag pluggar vid och har den ett par veckor. Sitter med Final Cut Pro 5.1.2 och ska importera, men får hela tiden felmeddelande att programmet inte hittar någon videoenhet. Jag har prövat att växla från PAL till NTSC och tillbaka igen (under både Device Control och Capture/Input) i FCP. No luck. När jag drar ur FW-kabeln ur kameran så slocknar en liten ikon på displayen, vilken tänds igen när jag sätter i kontakten (kameran ställd i VCR läge). Jag har prövat att ha kameran på först och sen starta FCP och tvärtom. Still no luck. En ledtråd skulle kunna vara att ikonen som tänds när jag (med kameran i VCR-läge) stoppar i FW-kontakten säger "DV IN"... Dvs., det ser ut som om kameran förväntar sig en insignal, snarare än att exportera. Jag har ingen manual till kameran och hittar ingen online - jag har en alldeles för FET manual till FCP som jag försökt gå igenom ordentligt, men utan att lösa problemet. Uppenbarligen är det så basic att få det att funka att ingen någonstans tycker det behövs en tutorial och Sony verkar inte tycka att idén att ha manualer online var någe bra. Snälla, söta, rara Voodoobarn - någon som har en liknande kamera eller som på något annat sätt kan trolla åt mig? Jag känner mig hemskt korkad, men alla ÄR faktiskt barn i början! :-) Thnx! //Petter Edit: Efter att ha sökt hos Apple konstaterar jag att kameran finns med i listan över kompatibla enheter för version 4 av FCP - men INTE i listan för v. 5! Kan det möjligen vara så att FCP 5 inte längre kan hantera PDX 10:an och att det därmed inte är möjligt att hämta in film från den?? 0 Quote
Pehrbau Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 Hej! Tyvärr kan jag nästan inte något om Mac men försök i alla fall med att sätta kameran på play för då borde den väl skicka ut en signal. 0 Quote
MrPetter Posted December 23, 2006 Author Posted December 23, 2006 Hej och tack! Jag har prövat det - och (visar det sig) i stort sett allt annat. Fick bekräftat via mail idag att en av kamerorna på skolan har en trasig DV-port. Varför ingen märkt upp den kameran (det finns DV-bandare på skolan, såklart - AVID-stationer - så den är liksom användbar om man tänkt göra redigeringen där) vet jag inte, men förmodligen är det den kameran jag fått händerna på. =( Surt, men skönt att ha nån slags förklaring i alla fall! //Petter 0 Quote
Recommended Posts