Anderground Posted December 13, 2006 Posted December 13, 2006 Hej. Ny regad medlem på detta forum som man är så får man börja med att tacka för alla tips jag uppsnappat härifrån som icke medlem. Nu till min fråga. Har nyligen införskaffat mig en ny DV-Kamera, En Sony DCR-SR70E. Verkar vara en skaplig kamera åtminstånde. Hårddiskan sparar filmklippen i MPEG2 format. Men problemet är att när jag lägger in filmklippen i Adobe Premier (prövat både 6,5, 7 och Pro2) när jag ska kolla klippen där så är ljudet osynkat som bara den, även efter rendering av filmen. Har lekt med Premiere tidigare och aldrig stött på detta problem. Men då med en annan Sony kamera vars namn jag inte kommer ihåg. Har prövat å ändra bitraten i alla möjligt kombinationer, utan resultat. Så nu har jag tröttnat på det, så mitt hopp står till er proffs där ute :) Kan datorns prestande spela in i detta samanhang? När jag spelar upp klippen i Tex VLC Player så flyter allting på perfekt. MVH// Micke "Anderground" 0 Quote
Rogge Posted December 13, 2006 Posted December 13, 2006 Premiere 6.5/PPro 1.0/PPro 2.0 är inte gjorda för att editera det material du använder dig av. Använd Premiere Elements istället som skall klara av att redigera material från den typ av kamera du har. Vill du fortfarande använda Premiere 6.5/PPro 1.0/PPro 2.0 så får du antingen konvertera filerna från din kamera till DV-avi och redigera dom eller leva med problemet med osynkat ljud. 0 Quote
Anderground Posted December 14, 2006 Author Posted December 14, 2006 okej, tack så mycket för svaret! 0 Quote
Anderground Posted December 14, 2006 Author Posted December 14, 2006 Det hjälpte inte att byta till Premiere Elements heller. Resultatet med osynkat ljud kvarstog :( 0 Quote
Anderground Posted December 14, 2006 Author Posted December 14, 2006 Det hjälpte inte att byta till Premiere Elements heller. Resultatet med osynkat ljud kvarstog :( 0 Quote
Rogge Posted December 14, 2006 Posted December 14, 2006 O.k! Hårddiskkameror är tyvärr alltid knepiga när det kommer till att redigera materialet som du märkt, vanlig DV fungerar alltid bäst. Jag har just nu tyvärr inget annat tips att ge än att konvertera filerna till DV-avi och sedan ta in dom i Premiere Pro/Elements för redigering. 0 Quote
Anderground Posted December 14, 2006 Author Posted December 14, 2006 ok, då får det bli att pröva å konvertera filerna. Vad kommer det sig förövrigt att just hårddisk kameror agerar på detta viset? Hade inbillat mig att det var det överlägset smidigaste sättet å få in det på datorn med bra ordningn på materialet man filmar. Tack för svaret ännu en gång! /Micke 0 Quote
Rogge Posted December 14, 2006 Posted December 14, 2006 Vad kommer det sig förövrigt att just hårddisk kameror agerar på detta viset? Därför att den spelar in materialet till mpeg2 vilket är ett hårt komprimerat format och som lämpar sig mindre bra för videoredigering. Iden med att spela in på hårddisk är bra, men inte om den spelar in till ett hårt komprimerat format. Hoppas att det löser sig när du konverterar filerna och att du inte tappar för mycket kvalitet. :) 0 Quote
Recommended Posts