Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Har en 50 min video(redigerad och klar) på dv-band i min kamera, som jag vill bränna till dvd.

Försökte med Premiere pro, genom att ta export to dvd, ändrade ingen inställning (stod på PAL DV 4x3 High Q 4 Mb..) allt verkade jättebra, men precis innan slutet fick jag felmeddelandet "unknown error" (bifogar)

Finns det något enklare sätt? jag vill altså lägga den på dvd som inte behöver ha menyer eller så, men kunna spelas upp hemma hos folk, som om man bara trycker på play och så kör hela videon från början.

Finns det något litet program som gör det? (har letat i nero men inte hittat något)

Jag har nero som fungerar bra, kan jag exportera från premiere som dvd-fil? en sån där som heter nåt med video ts..

tack på förhand

felmedd.jpg

Postad
Finns det något enklare sätt?

Kort sagt, nej det finns inget enklare sätt! :)

Jag hade börjat med att ta reda på varför felet uppstår och fixat till det istället. Gör du det så kan du få det precis så lätt som du vill ha det och är därför värt att fixa, tycker iaf jag. Kan du öht exportera filmen via tex File > Export > Movie? Ibland kan unknown error bero på fel i den film man försöker exportera, därav frågan.

Det finns ett känt fel som väl iofs inte ger Unknown Error (?) men som kan vara värt att titta på om du kan exportera filmen på det sätt jag beskrev ovan: Support Knowledgebase - 330380. I vilket fall som helst hade jag ändå uppdaterat Adobe Media Encoder till version 1.1 samt om du använder Premiere Pro 1.5 uppdaterat den till version 1.5.1. Uppdateringar finns på http://www.adobe.com .

Postad

låter klokt, borde ta reda på varför det inte fungerar.

när jag exporterar File > Export > Movie så blir det "randig" i rörelser och "blurrar" när det ligger text. har provat med kortare mer lätthanterliga klipp.

har inte vetat var jag ska ta tag i det problemet.. känns det igen?

tack för support-tipset oxå även om det tyvärr inte var det felet..

(tillfälligt (videon ska levereras imorn) så exporterade jag nu till kameran, sedan tillbaka i tre delar för att få plats på varsin dvd. dom avi-filerna kan jag ta direkt till encore då. och slippa bråkiga premiere. det är inte första gången export krånglar! argh! lite långsam genväg, men det funkar)

glad lussebulle på er!

Postad
när jag exporterar File > Export > Movie så blir det "randig" i rörelser och "blurrar" när det ligger text.

Det låter som om du antingen exporterar filen med fel Field Order eller tittar på den exporterade filmen direkt på en datorskärm och därför får problem eftersom det du exporterar förmodlogen är interlaceat. Interlaceat material på en datorskärm ser aldrig bra ut och ser ut så som du beskriver det.

Om du bränner en DVD av det materialet i Encore, dvs av det som ser dåligt ut på datorskärmen, hur ser det ut då?

det är inte första gången export krånglar! argh!

En gissning då är att hårddisken börjar bli full vilket alltid ger problem vid export. Fragmenterade diskar som man har källmaterialet på är också en källa till problem som en defragmentering fixar till. :)

Postad

aha! hur vet jag vilken fieldorder jag ska ha?

skall pröva att bränna dvd, plus köra defrag på video-hårddisken, tack rogge du är en ängel!

Postad
aha! hur vet jag vilken fieldorder jag ska ha?

skall pröva att bränna dvd, plus köra defrag på video-hårddisken, tack rogge du är en ängel!

Fångar du in det direkt från DV-band så är det Lower Field First du skall använda dig av såvida du inte har ett videoredigeringskort, tex ett Matrox RT.X10/RT.X100. Lower Field First är standard i PPro så det är bara om du själv ändrat exportinställningarna som du av misstag kan ha ändrat från Lower till Upper. Jag tror att du renderat ut i korrekt field order men att materialet ser dåligt ut på din datorskärm pga att det är interlaceat. :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...