Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

När jag överför video från min DV-kamera till Movie Maker via Audio-Video kablar så försvinner ljudet. Under själva överföringen så hörs ljudet, men när det är klart så är ljudet borta. Men om jag använder mig av USB så blir det ljud. Någon som kan hjälpa mig med det här problemet? Ska nämligen börja lägga in VHS-material i datorn och då kan jag ju inte använda USB.

Mvh

Marcus

Posted

Kör du analogt så kopplar du ljudkablarna till ditt ljudkort på line in, sen får du ställa nivån in manuellt, välj rätt ingång i programmet (har aldrig använt moviemaker) och du brukar även kunna se nivån när du kör play på kameran på någon mätare i datorn.

När du för över via usb så för du ju över digitalt och tar allt i samma kabel så att säga. Då behöver du inte koppla bild och ljud in på olika ställen på din dator vilket du måste när du kör analogt.

Posted

Tack för svaren!

Kör du analogt så kopplar du ljudkablarna till ditt ljudkort på line in, sen får du ställa nivån in manuellt, välj rätt ingång i programmet (har aldrig använt moviemaker) och du brukar även kunna se nivån när du kör play på kameran på någon mätare i datorn.

När du för över via usb så för du ju över digitalt och tar allt i samma kabel så att säga. Då behöver du inte koppla bild och ljud in på olika ställen på din dator vilket du måste när du kör analogt.

Under CD-luckan på min dator finns det Audio-Video ingångar precis som på videos och TVapparater och jag trodde att dessa gick till ljudkortet. Annars fyller dom ju så att säga ingen funktion. Det finns en ljudingång på baksidan av datorn också, men det är bara en ingång och AV-kablarna har ju både vänster och höger. Ska man köpa någon sorts kabel som man kan ansluta de två audiokablarna i ena änden och som är bara en sladd på andra änden?

I moviemaker väljer jag line in, andra alternativ är mikrofon, CD-spelare och stereomix.

Hur har du kopplat?

Jag har en vanlig audio-video kabel som på ena änden är en endast en ”input” (vad heter själva änden av sladden som man ansluter i saken förresten?) och på andra änden är en sladd för video och två för ljudet (vänster/höger). En sån kabel som jag antar används oftast när man ansluter sin kamera till en video eller TV. Den har jag kopplat in i datorns Audio-video ingångar.

Mvh

Posted

Kör du pc så kanske du måste välja line in för "inspelning" (ett litet kryss under ljudinställningar). Det är väl det första du kan kolla.

Sen gäller det ju att dina kontakter på framsidan är kopplade fysiskt till nåt ljudkort. Om de inte är det och du vill koppla in på baksidan istället så behöver du en kabel som har ministereotele i ena änden och två rca i andra, sen behöver du även 2st rca honahona adaptrar. Blir lite mcgyver koppling men är nog det lättaste då det inte finns ministereotele2st rca honor vad jag vet.