paracelsus Posted December 1, 2006 Posted December 1, 2006 Hej. Jag har en gammal dator som jag kör Vegas 4 på, med 256 MB RAM. Idag provade jag att sätta in 512 istället, och förväntade mig stor förbättring vid rendering. Men det sjuka var att det inte blev någon skillnad alls! Exakt samma tid, på två referensklipp, ett kort och ett långt. Någon som kan förklara detta? Jag är förbryllad. 0 Quote
lojolle Posted December 1, 2006 Posted December 1, 2006 Det kan bero mckt på din hårddisk, eftersom en stor mängd data måste skrivas och läsas på samma gång. Men däremot tycker jag att det faktiskt borde gå lite snabbare med mer ram. idk 0 Quote
ofstudios Posted December 1, 2006 Posted December 1, 2006 Hur ser resten av din dator ut? Misstänker att resten av komponentera är väldigt gammala, så som CPU. Vilket man får räkna med att det inte går märkvärt snabbare bara för att man installerar mer RAM. 0 Quote
paracelsus Posted December 1, 2006 Author Posted December 1, 2006 Jo, den är rätt gammal och knappast optimerad för redigering, men jag trodde ändå att det skulle hjälpa ett enda någe... Intel Pentium 4, 1.3 GHz CPU 2 externa HD, USB2 1 intern HD med systemfiler och program Well, detta kanske kan bli startpunkten på projektet "ny dator" om inte annat. 0 Quote
ofstudios Posted December 1, 2006 Posted December 1, 2006 Ojdå... Om du behöver någon som helst hjälp med att välja ny dator, så säg bara till! Jag bygger annars ihop datorer åt folk och köpte själv för någon månad sen en ny dator just till redigering. Det behöver inte kosta skjortan för en bra och stabil dator för redigering. Men tro mig det är helt klart värt det och du sparar ovärdelig tid och slipper att vänta på ex: renderingen eller expoteringen av film vilket kan ta nästan oändligt lång tid på äldre datorer. 0 Quote
paracelsus Posted December 2, 2006 Author Posted December 2, 2006 Tack för erbjudandet! Jag vill gärna diskutera ämnet mer med dig, kommer pm:a dig alldeles snart, om det inte lyckas, hör av dig om alt kontaktvägar till dig. 0 Quote
Recommended Posts