Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag filmar numera i HD-formatet 1080i. Men frågan är vad som är smartast när jag skall redigera äldre analogt digital som jag filmate med Hi8.

Det uppenbara är att digitalisera rakt av till DV projekt för redigering. Men jag fundera på det där med "framtidsbeständighet"... Dessutom tänker jag på om det ändå är att digitalisera från analog källa... då är det inte riktigt 1 till 1 man kör (även om bildpunkter till pixlar har den förutsättningen) kan man inte lika gärna digitalisera till ett HD format direkt och redigera?

Det finns lite pluggar, t.ex. Instant HD från Red Gigant, som gör en format hantering från DV till HD... men min erfarenhet är att det alltid är bättre att göra sånt så nära källan man kan.

Är det någon som har några tips och tankar kring detta skulle det vara intressant att höra.

Med vänlig hälsning

Lasse

http://www.limewave.se

Postad

Jag håller med dig att det är bäst att göra en ny digitalisering direkt från källan och till 1080i. Jag gissar att ditt Hi8 material ligger i 4:3 så det får väl anpassas senare.

Postad

Frågan är om man hittar en rimligt prissatt bra uppskalningsenhet... Och om man också vill ha en som kodar från analog SD och sen skickar ut firewire HDV eller om det bara ska vara analog HD.

Lär väl inte vara gratis antar jag - fast det kanske finns någon bra hemmabiogrunka?

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...