Ekorren Posted November 24, 2006 Posted November 24, 2006 Hejsan! Jag har länge gått och funderat på om jag ska lägga ut pengar på o köpa en kamera och börja "leka och lära" som jag så fint kallar det hela. Det jag undrar är finns det någon kamera på max 10 000kr som tar "plasma tv bild". Kanske en konstig fråga, men en tanke jag har är att om det blir så bra bild så man kan spela in en "amatör reklam film" som sedan visas typ på tv´n som hänger i kön på ica butiken så kan jag nog få en peng av min chef till detta köp mot att jag gör en åt honom :D Så min fråga är finns det en DV kamera som fungerar till detta syfte ? Har kollat på Panasonic NV-GS500 men jag hajjar inte alla siffror som finns överallt därför frågar jag ni som är i "branchen" :D Tacksam för svar! //Rickard EDIT: Efter en hel del letande efter video klipp från 500:an hittade jag inte så mycket, däremot från 400:an som verkar helt OK. Men det verkar som vissa tycker att 500:an är "sämmre" än 400:an. Är det så att man borde köpa en GS400 om man kommer över en eller hur är det igentligen ? 0 Quote
MovieSwede Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 Först och främst vad för plasma har ni, och vad för medium skall filmen spelas upp i (DVD?). Nu har jag inte siffrona i huvudet mellan 500 och 400 men jag kan gissa att de klämt in mer pixlar för bättre stillbilder. Mer pixlar = mindre pixlar = sämre video. Men folk brukar inte ha så höga krav för plasmatvnpåvägen reklam så du kommer nog undan med valfri minidv kamera. 0 Quote
Persson Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 Nu har jag inte siffrona i huvudet mellan 500 och 400 men jag kan gissa att de klämt in mer pixlar för bättre stillbilder. Mer pixlar = mindre pixlar = sämre video. Lite O.T Men har funderat på dedära med "Mer pixlar = Mindre pixlar = sämre video" Äre verkligen det det hänger på, alltså Förutom optiken? Har då t-ex en trv 900 och en xm2a i princip samma videokvalle? 0 Quote
MovieSwede Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 En kamerabild bygger på många faktorer. Men om du hade två likadanna kameror, med samma delar etc. Och enda skillnaden var pixlarnas storlek så blir det ju bättre ju större pixlar du har. Nu går ju tekniken framåt och en 10år gammal kamera producerar nödvändigtvis bättre bild bara för pixlarna är större. Tekniska framsteg har skett. Men fortfarande är det ett problem för tillverkarna att det inte går klämma in hur små pixlar som helst utan att det drabbar nått annat. Titta på de nya prosumer HD kamerona. Alla vill visa en högupplöst bild men ändå inte kompromissa med andra bildfaktorer. Så därför har de upplösningen. HVX200 960*540 HD100 1280*720 FX1/Z1 960*1080 XLH1/A1/G1 1440*1080 FX7/V1 960*1080 Jag tror att alla skulle vilja släppa en 1920*1080 kamera, men med dagens teknik och 1/3CCD alt 1/4 CMOS är det svårt. 0 Quote
Persson Posted November 26, 2006 Posted November 26, 2006 Tack för ditt svar, fick lite mer klarhet hur det fungerar nu :) 0 Quote
Ekorren Posted November 26, 2006 Author Posted November 26, 2006 ehh okey :D Har kollat runt lite och ser att man kan om man har tur hitta t.ex en bättre beg. xl-1 runt 10 000 men för o köra "fullscreen"på en plasma måste man kanske filma i 16:9 och då måste man väl ha ett annat objektiv eler är jag helt ute o cyklar? :p tar gärna emot tips på bra kamera runt 10 papp som sagt skall delvis användas till "lokal reklam" på en standard plasma 42 tums. 0 Quote
MovieSwede Posted November 26, 2006 Posted November 26, 2006 Hur viktigt är ljudet för dig? Eller kommer ljudet läggas på i post? Annars kan de här HDV kamerona vara intressanta. Canon HV10 12800kr Sony HDR HC3 13400kr Nu är inte kamerona bättre än Canon XL1s men de har klara fördelar då de inte bara spelar in i HDTV utan även 16:9 med full upplösning något som XL1s inte gör. Sen har förmodligen gamla XL1s för 10000 gansk sliten bandmekansim vilket gör att du får störningar på bilden lättare. Men vilken kamera som i slutändan ger bäst bild kan vara svårt att säga men upplösningsmässigt är HDV bättre. Och de andra faktorena kanske inte kunderna bryr sig om? 0 Quote
Ekorren Posted November 26, 2006 Author Posted November 26, 2006 ljudet är väl kanske inte jätte viktigt men vore bra om det duger, då jag inte har någon ljudtekniker som kan springa med mig och ta ljudet separat :D Men hade även tänkt ligga under 10 000 så skon klämmer lite där ;) men för att få den bästa supporten skall jag "riskera" att tipsa någon mot budare med att lägga upp denna länken men tiden är knapp :D http://www.ebay.se/viItem?ItemId=330052829356 Ska gå till mitt försäkringsbolag och kolla om de kan försäkra den lite eller om det går på hemförsäkringen om nu den skulle gå sönder/ behöver repareras efter ett tag. Men som det verkar nu så är den xl1 det mest prisvärda jag kan få.....elleR? Känner mig helt vimmlig nu :D 0 Quote
MovieSwede Posted November 27, 2006 Posted November 27, 2006 Tja jag brukar ogilla köpet av saker över internet, men i övrigt så är ju XL1 en bra kamera som du säkert kommer bli nöjd med. 0 Quote
Ekorren Posted November 28, 2006 Author Posted November 28, 2006 hehe jo, jag e lite osäker. Aldrig använt mig utav ebay förut. och inte heller i dessa pris klasser, men vill man fynda så måste man våga chansa... Eller något :D Edit: Hur vet man om XL1:an som man köper är PAL eller NTSC? och vilket bör man använda ? 0 Quote
MovieMaker Posted November 28, 2006 Posted November 28, 2006 Ja, eftersom PAL är europeisk standard så skulle jag gissa på att PAL skulle vara bästa alternativet ;) 0 Quote
Ekorren Posted November 28, 2006 Author Posted November 28, 2006 Någon som vet hur man ser på en XL1 vilket den kör ? Moviemaker vill bara tackar för att du tar dig tid o svarar på mina frågor :D uppskattas! 0 Quote
MovieSwede Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 Är den inom EU så är det troligt att det är en PAL. Annars är ju vissa saker som 25f 50i och 576 PAL-termer. 0 Quote
Recommended Posts