Farfar Postad 23 november 2006 Postad 23 november 2006 Hej jag skulle vilja ha hjälp med hur man ska kunna föra över en film från ett vhs band till datorn. Kan man ta hjälp av sin kamera något? Jag har en hårddisk kamera jvc. Vad mer skulle jag behöva? 0 Citera
Farfar Postad 24 november 2006 Författare Postad 24 november 2006 Vem brukar hålla på med sånt? 0 Citera
Stefan_holst Postad 24 november 2006 Postad 24 november 2006 Hej jag skulle vilja ha hjälp med hur man ska kunna föra över en film från ett vhs band till datorn. Kan man ta hjälp av sin kamera något? Jag har en hårddisk kamera jvc. Vad mer skulle jag behöva? Har du analog in och ut på kameran samt fire wire så kan du använd din kamera till att föra över film från vhs bandspelare till dator. I annat fall finns det pci kort eller usb uppkopplade analog/digitalomvandlare att köpa. Det finns massa liknande frågor om detta här på forumet så sök så hittar du bra råd! 0 Citera
Farfar Postad 24 november 2006 Författare Postad 24 november 2006 Har detta på kameran -Usb -utgång för sammansatt video/ljud -S-videoutgång Och har en hårrdisk kamera så undra om man direkt kan spela in på hårddisk enheten! 0 Citera
Stefan_holst Postad 24 november 2006 Postad 24 november 2006 Har detta på kameran -Usb -utgång för sammansatt video/ljud -S-videoutgång Och har en hårrdisk kamera så undra om man direkt kan spela in på hårddisk enheten! Nej, detta kan du då inte. Bara utgångar på de analoga kopplingarna. Föreslår att du tittar på en lösning med ett analogt video-in kort. Om du har s-video på din vhs så rekomenderar jag att använda den och se till att det finns en s-video på det kort du köper. Min erfarenhet är att relativt enkla kort, ex billiga analoga TV kort, gör jobbet åt dig bra men det gäller att ha en bra programvara för att tanka ner videoströmmen. Min favorit för detta är Intervideo:s programvaror som kan omvandla din analoga video till en mängd olika format, ex DV som är perfekt för redigering. Intervideo har Try out versioner på sin hemsida. 0 Citera
Farfar Postad 25 november 2006 Författare Postad 25 november 2006 Tackar för svaren Stfan_holst nu vet jag lite mera hur de funkar! 0 Citera
Pehrbau Postad 26 november 2006 Postad 26 november 2006 Det finns färdiga ext enheter för detta. T ex har Canopus en apparat för ca 3000 som klarar att digitalisera från video8 och Hi8 (VHS och S-VHS) och lämna ut i dv via 1394-porten. Den apparaten klarar också motsatt väg dvs ut från datorn till analoga format. Tror också att det finns med bara en väg dvs från analog till digitalt till datorn för lägre pris. Fördelen är att du slipper ett extra kort i datorn med den programvara som behövs och nackdelen att det är något dyrare men fungerar med de flesta redigeringsprogram. Scandinavian Photo har dessa apparater. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.