Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Okej, jag har äntligen klippt klart filmen. Men jag har gjort nästan allt för att få den i så bra kvalité som möjligt, men samtidigt inte så stor fil.

Jag har testat exportera den i Quicktime ( H.264, Sorensen 3, kvalité 30% 50%) även ändrat storleken - men fortfarande blir filen runt 128 MB.

Det jag söker är att få den till runt 30-40 mb. Samtidigt som jag har bra kvalité. Jag har fått filmen till 28mb, men filmens bild är så dålig att den inte ens värd att se på.

Själva filmen är 5 minuter. Klippt i Adobe Premier. Någon skickade sin film till mig som va runt 10min, och filen låg på 30mb, endå var kvalitén grymt bra.

Frågan är hur gör man? Har ni några speciella trix, eller sätt. Dela gärna med er.

Postad

Prova, prova, prova och prova. Komprimering handlar om att göra en kompromiss vad gäller kvaliten. H.264 blir ju annars ganska bra och kan se skapligt ut redan vid ganska låg bitrate.

Mitt trix är att köra en batch med kanske 3 - 5 olika komprimerings grader sen sätta igång alla på skärmen när de är klara och helt enkelt sortera ut den du tycker ser ok ut. Ibland krävs det lite mera generös bitrate och ibland kan man komma undan med 700 - 800kbit.

En annan sak kan vara att köra den komprimerade filen i 50% storlek av orginalet om den ändå bara ska visas på nätet.

Men i övrigt känner jag precis som du, man har svårt att bli nöjd då man vet hur ursprungsfilmen ser ut med sina färger och nyanser.

EDIT="Nu komprimerar jag inte i PP men jag antar att samma lagar om krympning gäller i både PP och FCP ;) "

Postad

tro mig, jag har suttit och provat för länge, har mer än 20 olika filer där de flesta är 80mb+. Jag har testat allt möjligt, göra den mindre(320xnånting).

Vad är Windows Media med 2-pass kodning? Och fungerar den bra? Isåfall hur gör man?

Och min vän ... vad är batch, hur batch:ar man något, och vilket program?

Postad

File > Export > Adobe Media Encoder. Windows Media som filformat. Sen väljer du 2-pass kodning på videodelen (en ruta att "kryssa" i) och sedan en lämplig bitrate på 300-500 mbit / sek. + en lämplig storlek på video klippet.

Du kan tyvärr inte batcha-köra material i PPro (ex välja att koda filen XXX till flera olika filformat i ett svep).

Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...