Jump to content

Problem vid exportering. Adobe Premiere 7.0

iPod

Recommended Posts

Det är nu så att jag vill exportera en film i bästa möjliga kvalité, det enda problemet är, att det inte går..

Problem som uppstår är att, under hela exporteringsperioden hakar upp, däremot går tiden(time elapsed) men inget annat händer, processor användingen är på 99% konstant.

Det här är då när jag försöker exportera den som Microsoft DV AVI, provat med både DV(PAL) och DV(NTSC), millions color, deinterlace.

Även provat göra samma sak genom att använda Quicktime, DV-PAL, millions color, deinterlace. Däremot hakar den inte upp sig här, utan i slutet när den exporterat färdigt får jag upp ett felmedelande som säger "Filen är ingen filmfil".

Däremot något som har fungerat är Quicktime, Ingen kompressor, millions of collor, deinterlace. Saken är att bilden blir sjukt kornigt. Det blir så fult. Trots att kvalitén är på högsta.

Anledningen till att jag vill exportera den i bästa möjliga kvalité är för att jag ska sedan leka med den i Adobe After Effects, så då vill jag inte köra med något komrimerings program för att komprimera den två gånger - eftersom det kommer resultera sämre kvalié på bilden.

Datorn:

AMD 64 2ghz(Venice kärna)

1GB RAM

600 GB Hårdisk

Har ni några förslag, eller andra sätt på hur jag kan exportera den, så är jag tacksam.

Eftersom det är hög kvalitet du är ute efter hade jag till att börja med inte deinterlaceat, då den i PPro helt enkelt kastar bort halva bildinformationen vilket ju inte direkt ger högsta kvalitet.

- Vad är det du försöker exportera, film från DV-kamera, etc?

- Vad har du för Project Settings? (Project > Project Settings > Genral)

Att exportera är ju lite "onödigt" då man ju bara kan klippa och klistra filmen mellan PPro och AE. :)

Precis, det är film från DV-Kameran som nu redigerats i Adobe Premier och ska nu exporteras.

Mina General Settings är följande...

-General

Editing Mode: DV Playback

Timebase: 2997 frames/second

-Video

Framesize: 720 x 480

Pixel Aspect Ratio: D1/DV NTSC 0.9

Fields: Lower Fields

Display Format: 29.97 fps drop-Frame Timecode

Title Safe Area: 20% 20%

Action Safe Area 10% 10

Rogge hur gör man då för att hoppa mellan Premier och AE?

Vad är det för kamera du använder?

Anledningen till frågan är att ditt Project är ett NTSC-Project och du har förmodligen en PAL-kamera och där har vi ett problem om det är så som jag tror, dvs att du har en PAL-kamera. PAL skall redigeras i PAL-Project och NTSC skall redigeras i NTSC-Projects.

För att hoppa mellan PPro och AE: Alt+TAB

För att klippa film från PPro: Markera klippen/klippen och tryck Ctrl+C

För att klistra in det i en AE Composition i AE: Ctrl+V

Jag hade dock lugnat mig med med att klippa och klistra tills jag är helt säker på att det i ditt fall verkligen är en NTSC-kamera du har. :)

Kameran är en Panasonic NV-GS75.

Låt oss säga att kameran är PAL och jag redigerat i NTSC, är det helt kört då? Eller finns det någon chans att exportera den? Jag menar måste jag klippa om den eller vad?

Om kameran är PAL och du redigerat i NTSC är det inte kört! :)

Gör så här till att börja med i ditt NTSC-Project:

1. Markera en .avi-fil

2. Kolla att det längst upp till höger om den lilla "tumnageln" i Project Window står:

Movie, 720 x 576 (1,067) samt att det på raden under någonstans står 25,00 fps.

Om det gör det är ditt foto PAL och skapa då ett nytt Project, den här gången ett PAL-Project och importera in ditt gamla Project in i det nya. (File > Import) I ditt Project Window kommer du att få en sk Bin som ser ut som en vanlig mapp i windows som kommer att ha samma namn som ditt gamla Project. Dubbelklicka på den och dubbelkicka sedan på den/dom Sequences du vill öppna och pusta ut, för nu är det bara att fortsätta som om inget hade hänt! :)

Okej, saken är att det står

Movie, 720 x 576 (1.1) - 25.00 fps

Så jag tror då att även fotot är PAL. Fast det finns ju ingen direkt inställning så man kan ändra på kameran till PAL, jag har ju kollat runt i den nu för att se om det är PAL eller NTSC på kameran. Kameran är köpt här i Sverige, så den är inte köpt utanför Europa.

Såådär, jag hade även spelat in i widescreen och det syntes inte i min NTSC projekt, och nu fungerar det, tack vare dig. Jag hade startat ett NTSC projekt med PAL foto. Frågan återstår nu- Hur ska jag exportera den för att uppnå så bra kvalité som möjligt för att sedan redigera i AE - utan att behöva skifta mellan programmen?

Kul att du fick det att fungera! :)

Jag hade öht inte exporterat från PPro till AE. Jag hade antingen använt klipp och klistra mellan programmen eller helt enkelt öppnat mitt PPro Project direkt i AE via File > Import.

Vad skall du göra, skall du ta över klipp från PPro för att göra något i AE och sedan använda det klippet igen i samma PPro Project?

Då hade jag importerat mitt PPro Project in i AE, gjort det jag skulle göra i AE och sedan exporterat det ut ur AE. Då behöver du öht inte rendera ut något ur PPro.

Importera PPro Projects in i AE och/eller klippa och klistra klipp är verkligen kraftfulla tekniker för att slippa rendera och därmed bla spara tid. Jag har använt detta med PPro 1.5 samt AE 6.5 och nu med PPro 2.0 och AE 7.0. Jag vet inte vilken version av AE du har eller hur pass bra det fungerade med PPro 1.0, så där blir det till att testa dig fram ända till någon här kan fylla i med mer kompletterande info ang äldre programversioner. Men vad jag vet så skall det även fungera utan problem med PPro 1.0. :)