Tyl Postad 13 november 2006 Postad 13 november 2006 Hoppas det här är rätt forum Vid överföring(inspelning) från videokamera till Pinnacle Studio 10 plus, har jag Kanaler: 16, finns inte högre Till höger om Kanaler står det Sampling. Jag kan välja på 48, 44 32 22 osv Vad ska jag ha? Låter som ju högre värde ju bättre? Hälsar Tyl 0 Citera
Pace Postad 13 november 2006 Postad 13 november 2006 Välj det som matchar kameran (kolla i manualen, det ska stå där - är det DV är samplingsfrekvensen 48 kHz). Högre värde är generellt bättre. Värdet representerar omfånget av ljud vi människor kan höra, vilket är 20 Hz till 20 kHz. Enligt Nyquistfrekvensen ska ljud samplas (spelas in digitalt) med dubbelt så hög frekvens för att bli bra, därav bör samplingsfrekvensen vara minst det dubbla av 20 kHz, alltså 40 kHz. CD-skivor är exempelvis 44,1 kHz. Läs mer om ljud: http://www.voodoofilm.org/artikel/ljud.aspx#tonhojd 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.