Gå till innehåll

35 mm adapter på en CCD kamera. Största för/nackdelar


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Undrar om någon kan berätta för mig vilka fördelar och nackdelar det finns att använda sig av tex en Letus Extreme på en HVX 200 eller en HMC 151..vad som, bara den har CCD istället för CMOS, mot att filma med en exempelvis AF101 eller en Nex-FS100. Jag tänker mig att de två sistnämnda är väldigt lockande att använda sig av med sina stora sensorer och utbytbar optik. Det som inte är lika lockande är när det kommer till minsta lilla action/rörliga scener där CMOS-sensorn i bästa fall får bilden att se ut som gele. Rolling shutter är ganska störande, tycker jag. Såg lite bilder av den typen filmade med en FS100 för ett tag sedan. Mindre snyggt om man säger så och jag är långt ifrån petig. Tänker mig att en CCD-kamera som känns 100 gånger bättre till action-scener skulle ge betydligt snyggare resultat då. Det korta skärpedjupet med hjälp av en adapter ser hur snyggt ut som helst tycker jag. Frågan är då bara hur den blir med en Letus framför sig. Vet att den snor lite ljus, men bara ett halvt steg eller så? Väldigt klumpig? Krånglig kanske? Kan inte ha för stor bländaröppning? Skillnad på olika adaptrar? Etc..Skulle vara tacksam för lite tips och tankar! Klart är det att ta ett steg i "fel" riktning för FS100:an och 101:an är modernare kameror.. Man samtidigt behöver inte nyast vara bäst på allt! :)

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Och det är en trend på gång, många av de nya kameror som kommer har inte samma problem utan använder nya slags tekniker för att åstadkomma en global slutare likt den på en CCD-kamera. Sonys PMW-F55 har det och även RED har en upgradering till sina kameror med det men framförallt Blackmagic Production Camera 4K. Även prototyper så som the Digital Bolex har det (i det fallet pga att den använder just CCD).

Hur som helst, det är en feature fler och fler efterfrågar så det är på ingång och finns redan till rimligt pris (ca 28k plus moms) i BMPC4K.

Kanske är 28 000 ändå för dyrt, eller så passar inte BM kameran och då hjälper det ju inte att det är fler på ingång om du behöver kameran snart, men 35mm adaptrar är ett helvete utan dess like. Jag har varit med på många produktioner som farit illa pga krånglande sådana eller produktioner där men efteråt upptäckt att plattan inte snurrade/skakade eller liknande med fryst brus eller annat problem med bilden som resultat. Men framförallt tänker jag på en långfilm som helt enkelt avbröts mycket pga en sådan adapter som försinkade hela första veckan innan den byttes. Det är underbart att de hör till en annan tid men vist, till vissa specifika scener som en effektkamera skulle det säkert funka utmärkt.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok. Stort tack till er båda! Sant med 101:an. Den är verkligen snorbillig nu. Går lätt att hitta för runt 15 och under det till och med. Lite svårt att förstå VARFÖR den är så pass billig som den är.. :) Kanske för smalt användningsområde så dem flesta väljer en DSLR kamera istället. Riktar sig väl mer till amatörer så många lite mer semiproffs/proffs väljer kanske Sonys Nex700, F3 eller Canon:s C300/500 framför 101:an? Vet inte, men kan bli förvånad när man ser att en 40000 kronors kamera som är "toppmodern" säljs så pass billigt. Vissa begär t.o.m mer för XH A1. Om den inte är så katastrofal i rullande slutare, så kanske det hade varit smart att satsa på en sådan. Den har ju mycket som tilltalar ex ND vfr etc, etc. Rätt ful, men det sperlar mindre roll!

Mycket tacksam vad Peus skrev ang problemsidan med 35 adaptrar. Klart det finns säkert flera sidor på myntet, men då har jag i alla fall fått lite kött på benen. När allt kommer omkring så känns det aldrig bra att gå tillbaks i tiden. Det är som att byta bil till en 07:a istället för en 12:a eller något i den stilen.

Intressant vad du nämner om framtida kameror. Kanske inte CCD var så dåliga ändå. CMOS är väl ljuskänsligare enligt många. Andra säger att skillnaden inte alls är så stor på det området. Den drar mindre ström än en CCD, men det känns ganska oviktigt för mig personligen. Ett extra batteri eller två löser den frågan.. Ska kolla upp kamerorna du skrev om. Och det ska verkligen blir intressant att se vad som komma ska.

 

Stort tack/Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...