Gå till innehåll

Varför är bilden upp och ner???


coleman45

Recommended Posts

Hej på er!

Ska som vanligt försöka fatta mig kort här nu och vara tydlig och konkret.

Jag filmar på en Canon xh-a1 och en sgpro-rev3 adapter. Då jag filmar utan flipp så blir jag ju då tvungen att vända bilden rätt i post. MEN MEN MEN när jag väl vänt bilden, och renderat den och ska exportera den till color (kanske ska tilläga att jag redigerar i FCP 6)

så väl inne i color så är bilden upp och ner som sitt ursprung.

Måste väl gå att lösa, eller?

Tacksam för all hjälp!

 

Peace/ Alex

Länk till kommentar
Share on other sites

Är till 90% säker på att de är något codec du installerat som spökar.. De jag kan rekomendera är att avinstallera pecis allt som har med deta att göra.. Installera CCCP Codec pack, och VLC bör stödja de flesta behov, det har jag + ett lossless codec aldrig strulat.!

 

Men de är iaf i den änden du ska kolla först!

Länk till kommentar
Share on other sites

Är till 90% säker på att de är något codec du installerat som spökar.. De jag kan rekomendera är att avinstallera pecis allt som har med deta att göra.. Installera CCCP Codec pack, och VLC bör stödja de flesta behov, det har jag + ett lossless codec aldrig strulat.!

 

Men de är iaf i den änden du ska kolla först!

 

Aha, hmm?? Jo vlc har jag redan, men funkar CCCP på mac os x alltså???

För efter att jag gjort det jag ska med bilden i color och skickar tillbaks den till final cut vänder jag den bara rätt sen är det inga problem.

Men du menar alltså att jag saknar ngn codec vilket resulterar i att bilden är upp och ner och ner i color?

Ja, hmm ok får kika på det

Tack för svar!!!

 

/// A

Länk till kommentar
Share on other sites

så väl inne i color så är bilden upp och ner som sitt ursprung. Måste väl gå att lösa, eller?

Jag kan knappt något om Color, men om jag minns rätt finns det en inställning som vänder bilden upp&ner, för dom som tex filmar med en adapter. Den bör iofs vara av per default, men någon kanske redan har varit där och ändrat.

 

Så, jag tror att det finns en inställning i Color som helt enkelt låter bli att vända bilden. Försök hitta lösningen där och undvik allt vad codec-packs heter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...