Gå till innehåll

Ladda 16mm i mörker? Dubbel perforering.


Beaulieu

Recommended Posts

Hej, kanske någon vet: Jag har köpt en Bolex H16 EL. Första rullen har jag laddat i mörker. Men det är betydligt svårare än i ljus förstås. Måste man ladda i totalt mörker? Han jag köpte den av har filmat en hel del naturfilmer med den och sa att han inte laddat i mörker och aldrig märkt något fel men jag vill ha fler kommentarer. Kanske filmen blir slöjad?

 

Sedan det här med perforering. Kan jag köra med dubbelperforering, har det någon betydelse annat än om jag konverterar kameran till Super 16? Jag hittade en låda film billigt på nätet som har dubbel perforering.

 

Tacksam för råd

 

Gott nytt år!

 

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmen ska laddas i totalt mörker då den består av en emulsion som är extremt känslig för ljus.

Vad jag vet används dubbel-perforerad film endast för riktigt gamla filmkameror, jag skulle nog inte våga filma med det.

Lycka till i alla fall och lägg gärna upp ditt resultat här på voodoofilm!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag laddade Kodak Vision2 50D (på dagsljusspole) i dunkelt ljus, så pass ljust att jag såg vad jag gjorde. Det gick bra, ingen fogging eller liknande. Det står dock på förpackningen att man ska ladda i totalt mörker. Det är nog mer relevant om man använder snabb film, tex 500 ASA.

 

Jag vet inte riktigt vad som händer om man kör dubbelperforering i en kamera för enkelperforering, men det låter inte som något jag skulle våga prova.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...