Gå till innehåll

Archibald

Medlemmar
  • Inlägg

    1
  • Blev medlem

Utmärkelser för Archibald

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • Första inlägget
  • Överlevde första veckan
  • En månad senare
  • Ett år

Senaste emblem

10

Anseende

  1. Vilka formaliamissar har författarna gjort såsom föregående skriver? Inget tankestreck mellan miljö och tidpunkt? Inga namn under scenrubrik? Numrering (har man väl aldrig i first drafts)? Om bolagen nekar p.g.a. det är allas våra liv mer tragiska än vad jag trodde. Jag tror dock att de helt enkelt nekar för att de saknar intresse. Som dokument tycker jag det var snyggt och så välarbetat. Jag läste typ 25 sidor och fattar typ vad det handlar om tackvare logline. Det viktigaste med ett manus är (tycker jag och tror och hoppas jag att etablissemanget tycker) är väl att berättelsen utgör en intressant idé. Ni har i princip skrivit en remake av 50/50. Man undrar vad ni tillför. (Och off the record: 50/50 är skitdålig enligt mig. Hur en så ointressant film rejtas så högt på IMDB är för mig ett mirakel). Hade ni haft bra dialoger och karaktärer kanske ovanstående hade läkts. Det har ni inte enligt mig. Karaktärerna är helt vanliga svennebananer. Dessa svennebananer är säkert trevliga att ta en öl med men inte att se på film. Personligen ser jag gärna längre repliker. Men mer viktigt: varje replik ska vara en aktiv inlaga för att uppnå karaktärens mål, ett mål som är är intressant och gärna viktigt för handlingen. När föräldrarna rycker i mössan eller någon rycker i toadörren, så kanske man i verkligheten håller sig passiv och säger "sluta". På film däremot bör man nog driva någon egen sak, kanske att mössan är del av den kraftigt växande religionen pastafari, vad vet jag. Och toaryckande eller förstoppningsundvikande är inte ett intressant mål eller ens viktigt för handlingen, gissar jag (eftersom jag inte läst hela manuset). Och ännu viktigare: i nästa replik från föräldrarna ska de inte upprepa sig. Även de testar en ny riktning eller lägger på en helt ny byggsten för att uppnå sina mål. I enstaka fall kan upprepat "tjat" tillåtas, men då inte som en del av dramaturgin utan som en del av den argumentationsteknik som används av karaktären. Så ser bra dialoger ut enligt mig. Självklart blir det avsevärt mycket svårare att få det trovärdigt samtidigt som man avnormaliserar och dramatiserar dialogen, men jävlar vad mycket mer intressant det blir att titta på. Allt är ju ändå bara skådespel. När varje replik är en byggsten blir dialogen snabbt oerhört mycket mer komplex och svår att skriva, men också mycket roligare att skriva, och att följa som tittare. Grattis. Jag har just femdubblat den tid ni behöver för att skriva ett bra first draft. Men vafan vet jag. Jag har aldrig skrivit manus. Detta är bara grundlösa åsikter.
×
×
  • Skapa nytt...