Gå till innehåll

MikeX

Medlemmar
  • Inlägg

    7
  • Blev medlem

Utmärkelser för MikeX

Rookie

Rookie (2/14)

  • Första inlägget
  • Konversationsstartare
  • Överlevde första veckan
  • En månad senare
  • Ett år

Senaste emblem

10

Anseende

  1. MikeX

    plantering

    Jag börjar inse att kanske jag gör det för svårt för mig. Jag resonerade så här: vi läser här artiklar hur vi skall ställa upp våra manus, vilka tabbar vi skall ha, radavstånd, versaler, när det skall vara natt och dag, vändpunkter i historien, antagonister, osv. Allt skall vara rätt för att vi skall ha störst chans att lyckas med våra manus, att få andra att tända på iden, att bolagen ens skall titta eller börja läsa våra manus. Skriver jag manus vill jag ha rätt förutsättningar från början och ge mig själv störst chans att lyckas. Därför borde det finnas rätt och fel i denna frågan också. Kanske gör det inte det. Det beror kanske helt enkelt på historien hur man bör göra. Som första-manus-skrivare är det nog lätt att fastna i ideer och inte komma loss. Jag fortsätter att skriva min historia och ser var jag hamnar. Kanske allt löser sig till slut ändå. Tackar för all hjälp.
  2. MikeX

    plantering

    Okey. Jag är med er men ändå inte helt riktigt. Så här är det för min del. Mitt manus är inte nedskriven i sin helhet ännu. Jag har kanske bara skrivit en fjärdedel och har inte alla detaljer framtagna ännu. Jag har grundhistorien i huvudet och vrider och vänder och funderar på alla händelser och bitar så att det skall passa in. Min historia handlar om en man på väg utför i livet och hans desperata försök att hålla samman sin familj. Detta resulterar i påfrestande situationer för familjen. Men runt detta kretsas också en polisutredning av mannens son som har blivit mördad och som ytterliggare pressar förhållanderna. Också denna mordutredningen är på planeringstadiet. Jag har inte alla detaljer klara, bara en del ideer. I dessa ideer fick jag svårt att berätta min historia utan att avslöja mördaren i ett tidigt stadium i manuset. Något i stil åt det hållet som Rabies beskriver fast på ett annat sätt. I och med att det tar ett antal timmar, dagar, veckor, månader att skriva ett manus tänkte jag att det är bäst att fråga så man inte slösar en massa onödiga timmar på scener som man ändå får skriva om. Jag vill ha en helhet i manuset, ett flyt som jag vill hitta, eftersom jag tror att manusläsaren måste ryckas med av historien. Jag söker alltså egentligen inte en direkt lösning i en speciell scen utan undrar mer allmänt hur man skall förhålla sig i stort. Jag skall försöka skriva scenerna nu så att jag avslöjar så lite som möjligt och försöka få fram historien så som den skall framträda på film. Så långt har jag förstått av resonemanget. Dock undrar jag ännu hur långt man bör gå. Som regel. Är historien inte tillräckligt bra skriven om man måste avslöja mördaren i ett tidigt stadium i manuset? Skall man försöka i det yttersta att skriva om och skriva om tills man löst det. (Med risk för att man ändrar historien, kanske till det sämre, kanske till det bättre.) Eller är historien i sig viktigare så det är onödig att lägga ner alltför mycket tid på detta om man ändå kan lösa det med att avslöja detaljer senare. Jag läser era svar och får en känsla av att man bör göra olika beroende på vem man frågar. Hur skulle ni ha gjort?
  3. MikeX

    plantering

    Jag har inga problem med att veta HUR, VAD och VARFÖR osv hur jag skall göra planteringen, utan jag vill veta hur jag skall berätta en god historia effektivast för dem som läser manuset så jag fångar deras intresse. I ett par av mina scener, för att kunna filmas så att historien senare stämmer, arrangeras i minsta detalj. För publiken, som tittar, har dessa scener ingen speciell betydelse, jag kan styra deras fokus åt ett annat håll i scenen om jag så vill. Senare i filmen kommer flera av dessa scener att granskas ingående. Då är vissa detaljer avgörande för hur de framträdde. Jag kan nu i denna scen välja att skriva ner detaljerna och arrangemanget exakt som de måste ligga redan i denna scen. För om scenen skall filmas måste man ju veta det. Men då avslöjar jag i och med detta VIKTIGA PUSSELBITAR SOM GÖR HISTORIEN INTE LIKA SPÄNNANDE FÖR DEN SOM LÄSER MANUSET. Eller så kan jag välja att inte skriva med alla dessa detaljer i denna scen utan TA MED DEM NÄR DE GRANSKAS INGÅENDE. Utan skriva scenen mer allmän utan att den för den skull bli oriktigt. Manusläsaren hålls, precis som publiken, ovetande om alla puselbitar och de avslöjas för denne i samma scener som det är tänkt för publiken. Min fundering var alltså, vill filmbolagets manusförfattare (eller vem det nu är som läser manus) få manuset skrivna så historien berättas eller vill de ha alla detaljer som skall vara med i varje scen för att kunna filmas? Hoppas ni förstår vad jag menar.
  4. MikeX

    plantering

    Okey Rabies, du verkar säker på din sak. Då gör vi så. Tack för hjälpen.
  5. MikeX

    plantering

    Okey. Jag tror jag förstår er. Min ursprungliga fundering var om man skall skriva sitt manus så att man behåller den spänning och kontinutet som man vill en tittare skall uppleva det. Eller skall man skriva ner den fakta och detaljer som man behöver när man filmar och som visserligen är viktiga för att scenen skall bli rätt, men som "förstör spänningen" om man läser manuset rätt upp och ner. Typ att man har ett "säljmanus" som man visar runt, och en annan mer detaljerad version om man filmar som regissör. Ursäkta om jag verkar tjatig om detta men jag vill skriva ett långfimmanus och vill göra rätt från början. Mina exempel var bara exempel för förenkla vad jag menade, men det kanske bara krånglade till hur jag tänkte:)
  6. MikeX

    plantering

    Jag var kanske inte tillräckligt tydlig. Om jag spinner vidare på exemplet. Säg att en person är ute och springer. Ett förbipassagerare tar hastigt ett kort på den som springer. Som tittare får man inte se bilden. Senare, i slutet av filmen kommer denna bild att granskas. Då ser man tydligt var det var för skor joggaren hade och det har stor betydelse för filmen. Fråga. Skall man skriva med detta att skomodell var "Adidas Country 73 " med röda ränder osv. direkt i denna scenen eller skall man vänta tills bilden granskas i slutet av manuset. Hur vill ett filmbolag som läser manus har det? Skriver jag det tydligt i början har jag ju avslöjat hela hemligheten! (Självklart förstår jag att då man filmar måste man veta det men om man skall skicka in ett manus för läsning, skall man avslöja sånt då?)
  7. MikeX

    plantering

    Hej på er kunniga! Jag skall plantera en grej i början av en film, t ex att en person skall ha ett visst par joggingskor i början av filmen. Detta är inget viktigt för filmen just då men som har stor betydelse senare, i slutet av filmen. Skall man markera detta tydligt i manuset i början exakt vad det är för gummiskor person skall ha i fråga. Eller skall man tydliggöra det senare när det har betydelsen. Anledningen till att jag frågar är att om man vill skicka iväg sitt manus till att läsas av filmbolag, tror ni det är bättre att man även till manusläsaren håller spänningen vid liv, om man säger så. Eller skall detta avslöjas direkt i början av manuset. I mitt fall i så tappar manuset väldigt mycket ifall "planteringen" avslöjas. Tack på förhand.
×
×
  • Skapa nytt...