Jag har inga problem med att veta HUR, VAD och VARFÖR osv hur jag skall göra
planteringen, utan jag vill veta hur jag skall berätta en god historia effektivast
för dem som läser manuset så jag fångar deras intresse.
I ett par av mina scener, för att kunna filmas så att historien senare stämmer,
arrangeras i minsta detalj.
För publiken, som tittar, har dessa scener ingen speciell betydelse, jag kan styra deras fokus åt ett annat håll i scenen om jag så vill.
Senare i filmen kommer flera av dessa scener att granskas ingående.
Då är vissa detaljer avgörande för hur de framträdde.
Jag kan nu i denna scen välja att skriva ner detaljerna och arrangemanget exakt som
de måste ligga redan i denna scen. För om scenen skall filmas måste man ju veta det.
Men då avslöjar jag i och med detta VIKTIGA PUSSELBITAR SOM GÖR HISTORIEN INTE
LIKA SPÄNNANDE FÖR DEN SOM LÄSER MANUSET.
Eller så kan jag välja att inte skriva med alla dessa detaljer i denna scen
utan TA MED DEM NÄR DE GRANSKAS INGÅENDE. Utan skriva scenen mer allmän utan att den för
den skull bli oriktigt.
Manusläsaren hålls, precis som publiken, ovetande om alla puselbitar och de
avslöjas för denne i samma scener som det är tänkt för publiken.
Min fundering var alltså, vill filmbolagets manusförfattare (eller vem det nu
är som läser manus) få manuset skrivna så historien berättas eller vill de
ha alla detaljer som skall vara med i varje scen för att kunna filmas?
Hoppas ni förstår vad jag menar.