Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Håller på att titta runt lite efter en extra kamera mini dv, som jag enbart tänkte ha som en bandare för att slippa slita på min huvudkamera. Vad ska man vara beredd att betala för en begagnad minidv kamera??

Jag undrar också hur länge/många timmar/år kan man räkna med att huvudena håller på en mini dv kamera. Har haft min XL2 i ca 1,5 år nu, och filmar ganska flitigt.

Sista frågan om det nu går att svara på dem. Är det värt att byta huvudena när de blir sämre??

Hoppas jag inte tröttar ut er med alla frågor, men det verkar vara flera tekniskt kunniga på det här forumet.

Tack på förhand

Mvh KDA

Postad

Svårt att säga hur länge huvuden håller beror ju vad för band bland annat.

Men i stort sett kan du köpa vilken billig DV kamera som helst för att använda som bandare (in i datorn). Då den enbart skickar ut 1or och 0or ur kameran. Bara för du har en billig börjar den inte skicka ut 2or ;)

Postad

Problemet är väll om den billigare kameran inte klarar av att spela upp formatet.. typ om man filmar dvcam och använder en dvkamera utan dvcam som bandare? Eller som med Xl2 som klarar 25p.. om man då spelar in i 25p måste man väll ha en bandare som klarar av att tanka in och ut det? Detsamma om man filmar hdv osv.. Eller?

Postad

Tack för svaren!

Vad det gäller 25P enligt mig, använder jag det knappt alls, min uppfattning om att köra progressivt till naturfilm är negativt.

Detta är min personliga uppfattning efter att ha provat, men inte varit nöjd. Så därför behöver jag inte bry mig om den biten, vad det gäller andra kamera. Personligen kör jag även 4:3 mer än 16:9 men det är väl en smaksak.

Finns det någon här som har andra uppfattningar när det gäller progressivt eller 16:9 får ni gärna skriva vad ni tycker. Framförallt är jag intresserad av de som testat dylikt på att filma natur!!

Mvh KDA

Postad
Problemet är väll om den billigare kameran inte klarar av att spela upp formatet.. typ om man filmar dvcam och använder en dvkamera utan dvcam som bandare? Eller som med Xl2 som klarar 25p.. om man då spelar in i 25p måste man väll ha en bandare som klarar av att tanka in och ut det? Detsamma om man filmar hdv osv.. Eller?

Både DVX100 och XL2 har sin 25P inbakad i 50i strömmen. Så det du tanakar över är 50i. Sen säger man till redigeringsprogrammet att det är progressivt vid field order.

HDV är annorluna då alla tillverkare har sina egna varianter av HDV.

Postad

Jag vet att det är mycket diskussioner om 16:9 och 4:3 på DV info forumet, där är man väl inte riktigt överens om hur stor skillnad det är egentligen.

Däremot vet jag att de gärna filmar i 16:9 även naturfilm. Progressivt nja jag tycker inte riktigt om bilden, men jag ska prova det lite mer nu i helgen, ska nämligen om det inte är för mycket dimma ner till Falsterbo för att filma rovfågelsträck. För er som är intresserade kan jag säga att det just nu i dagarna är ett försenat " lavinsträck " på rovfåglar, gäss, tranor m.m.

Glöm inte att vända upp blicken mot himlen, under framförallt förmiddagen i morgon och passa på att filma. Här i Varberg har det gått ca 1000! rovfåglar under 1 timmas tid idag, jag har även fått rapporter från flera håll i södra Sverige om kraftigt sydsträck på nämda arter.

Nåja det här var bara en trevlig sak, skådespel som inte har så mycket med frågeställning eller film att göra, men jag kände för att dela med mig, och dessutom kan man få häftiga filmsekvenser!!

Ber om ursäkt för er som tycker detta är tråk.

Mvh KDA

Postad

Ja tack Movie swede! Länken var mycket snygg! Har varit i Falsterbo idag, och filmat en hel del, provat progg och 16:9 ganska mycket, dock läste jag inte ditt tips om att dra ner slutaren föränn jag kom hem idag.

Ska dock ut och filma hela dagen imorgon också så då ska jag fortsätta med testerna. Kanske ändå att man ska köra med 16:9, såg väl inte någon jätteskillnad kvalitetsmässigt, men jag upplever med mitt nya Sigma objektiv att jag har lättare att hitta focus, Kanske inbillning??

Borde väl igentligen skaffa sv/vit sökare men den kostar multum, upplösningen i den är så mycket bättre, men däremot är det lättare att hitta objektet i en färgsökare.

Jag hade för många år sen Canons EX1 med svvit sökare, och när man te.x skulle filma en liten grön fågel inne i en lika grön buske var det inte lätt!!

Åtekommer imorgon kväll med ett personligt utlåtande ang progg.

Postad

Har varit ute och testat progg idag, men behöver nog testa mer innan jag ger ett utlåtande. Ska till Öland tre dagar denna vecka så då ska det testas!

Nu märker jag att jag har kanat iväg från min egentliga frågeställning, det var ju om en extrakamera som bandare, så man kanske skulle starta en ny tråd eller använda någon befintlig som tar upp ämnet.

Återkommer KDA

Postad
Filmar du progressivt så kör med 1/50 i slutarhastighet.

Intressant.. gäller det alltid när man filmar progresivt? Jag har inte riktigt förstått mig på förhållandet mellan bländare och slutare på video.. är det bara att ställa slutaren på 1/50 och bländaren utifrån det som ser bäst ut?

Postad

Till skillnad från foto så är 24P/25P väldigt mer känslig för slutarhastigheter.

Helt öppen (1/25) så blir det för "blurigt"

För kort (1/250 etc) så får du för mycket rädda menige ryan (strobe)

1/50 är är den bästa kombinationen för naturlig video.

För saker som går i 50fps är det inte lika känsligt med slutaren så därför märker du det inte lika tydligt vid vanlig 50i video.

• 2 veckor senare...
Postad

Hallå!!

Jag lovade att återkomma ang filmning med progg/16:9. Har då varit på Öland och filmat, framförallt fågel, kan tyvärr inte änså länge bli vän med 25p läget trots dina tips. Men det kan säkert vara en vanesak, lovar dock att prova igen!.

Däremot har jag ändrat mig till att köra bredbild när jag filmar, tycker nog faktiskt att resultatet blir vassare!! man förlorar lite brännvidd på grund av bredbilden, men eftersom jag nu kör med kraftig optik Sigma 50-500mm så gör det inte så mycket, fördelarna överväger. En fråga dock, om man skickar in till TV tror ni hellre de vill ha 16:9 format??

Mvh KDA

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...