jmalmsten Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Tänkte bara tipsa om att ett flertal av Ulf Malmros lite äldre tv-skapelser just nu börjar dyka upp i dvd-hyllorna. Jag har själv arbetat mig igenom dessa i hyrdvdformat från videoteket då jag missat dom helt när dom gick på tv. Rapport till himmlen - Ungdomsserie med övernaturliga inslag. En 16årig grabb blir kvarlämnad hemma i stan när kompisarna sticker på tågluffning och råkar ut för en näradödenupplevelse. Efter det börjar han se de som gått en onaturlig död till mötes, bland annat Anna som blivit strypt. Hon måste rapportera sin mördare till himmlen inom 7 dagar innan hon får komma upp dit själv. Han ställs dock inför ett dilemma då om han hjälper henne så försvinner hon. Väldigt mycket fantasy och onaturligheter. Silvermannen - Nämndes i tråden "TV-serier som ni kan rekommendera" och kan väl lättast beskrivas som en komisk svensk Twin Peaks. Inte heller här bryr man sig så mycket om att följa verklighetens ramar och allt känns ändå förbannat levande. Chock - Här samlas flera av sveriges mest framträdande regissörer för att berätta rysare och allt presenteras av Ernst Hugo... Allt emellan obehagliga historier blandas med mer komiska storys. Själv så dänger jag huvudet i väggen för att jag missat dessa fantasifulla skapelser när det begav sig. Och beklagar att storhetstiden tycks vara över för tv-serier.... DVDerna innehåller dock endast serierna och inget bonus. Det är enda minuset. 0 Quote
DanielSjöström Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Tänkte bara tipsa om att ett flertal av Ulf Malmros lite äldre tv-skapelser just nu börjar dyka upp i dvd-hyllorna. Jag har själv arbetat mig igenom dessa i hyrdvdformat från videoteket då jag missat dom helt när dom gick på tv. Rapport till himmlen - Ungdomsserie med övernaturliga inslag. En 16årig grabb blir kvarlämnad hemma i stan när kompisarna sticker på tågluffning och råkar ut för en näradödenupplevelse. Efter det börjar han se de som gått en onaturlig död till mötes, bland annat Anna som blivit strypt. Hon måste rapportera sin mördare till himmlen inom 7 dagar innan hon får komma upp dit själv. Han ställs dock inför ett dilemma då om han hjälper henne så försvinner hon. Väldigt mycket fantasy och onaturligheter. Silvermannen - Nämndes i tråden "TV-serier som ni kan rekommendera" och kan väl lättast beskrivas som en komisk svensk Twin Peaks. Inte heller här bryr man sig så mycket om att följa verklighetens ramar och allt känns ändå förbannat levande. Jag minns att jag såg dessa, ialla fall bitvis, när det gick på tv. Kom inte ihåg ifall de var bra men jag såg Smala Sussie för inte så länge sen och den var också lite Twin Peaks-inspirerad fast långt ifrån lika bra. Är de två ovanstående i samma stil som Sussie? 0 Quote
jmalmsten Posted October 13, 2006 Author Posted October 13, 2006 Jag kan väl svara nu när jag sett Mullholland Dr. (den var inte nådig den, men jag gillar den:D) och fått lite mer inblick i vad som är "Lynch"... Rapport och Silvermannen har mycket gemensamt med Sussie, men dom ligger mycket mer i fantasi-land. Rapport är som en skruvad version av Ghost i total fantasimiljö (av vad jag kunde utröna) med udda polisatteraljer och liknande. Det ligger också en känsla av ungdomsfilm a la Bullen känner jag av någon anledning också, men serien gjordes ju under Bullens storhetstid och av SVT för just ungdommar. Silvermannen ligger nog mer åt lynchhållet än både Smala Sussie och Rapport. Det sker många uddda grejer och Kjell Bergkvist är väldigt duktig på att spela förvirrad och bortkommen. I Chock avsnittet av Malmros så glider det tack vare temat mycket mer över in i det övernaturliga och tvära kast i handlingen. Så av det jag sett av Malmros så ligger det avsnittet nog närmast Lynch-stilen. Fast Malmros har en mycket gladare ton, inte ens i rysarserien var kasten lika mardrömsaktiga som i Mullholland Drive. Jag har också lagt märke till att det ligger väldigt mycket typecasting i Kjells rollfigurer. Det jag rekommenderar är att hyra dom, eftersom det saknas allt vad extramaterial heter. Dom är jävligt bra i mitt tycke och dvd-produktionen är väl ok med 1,66:1 bild (letterboxad i 4:3) och orginal stereoljud på alla även om det på Chock står att det ska vara 4:3 bild, på dator så är bilden lite grynig, men det synns inte av alls på tv (udda fenomen det där). En detalj som bör nämnas om Chock... dvd'n som man kan hyra innehåller 4 avsnitt medan köpdvd'n har 8 avsnitt på 2 skivor. riktigt varför vet jag inte, men av allt att dömma så ville dom väl locka med hyrdvd'n så att man skulle bli intresserad av vad som fanns på köpdvd'n... det står inte heller något om att det skulle vara volym 1 av 2 eller något på hyrboxen. 0 Quote
DanielSjöström Posted October 14, 2006 Posted October 14, 2006 Kjell Bergkvist spelar alltid sig själv!:) 0 Quote
DanielSjöström Posted October 19, 2006 Posted October 19, 2006 Förresten så måste jag tipsa om Riket, en dansk serie av Lars von Trier. Den utspelar sig i sjukhusmiljö och har den nu bortgångne Ernst-Hugo Järegård (i toppform) i en av huvudrollerna. Serien kom ungefär samtidigt som Rapport till himmelen och är sannolikt påverkad av Twin Peaks precis som jag tror att Malmros serier är. Riket är kul, skruvat, med övernaturliga inslag och spökstämning. Den påminner inte om något annat som i alla fall jag har sätt av von Trier. Jag har inte tagit mig igenom hela serien än men det har varit väldigt underhållande hittills. Den finns att köpa på DVD, säsong 1 (2 disc) separat från säsong 2 (2 disc). Totalt är det 8 avsnitt. 0 Quote
Recommended Posts