pgw70 Postad 4 oktober 2006 Postad 4 oktober 2006 Jag undrar eftersom jag håller på med ett exjobb i vilket segment av pris videofotografer tar för att sälja sina bilder till tv-bolag (SVT, TV3, TV4, TV7, Expressens TV m.fl.) Bilder jag talar om är t.ex. "blåljusbilder", kortare inslag i t.ex. Efterlyst. Lokala nyheter, Rikstelevision? Jag förstår att det är svårt att ange en exakt siffra eftersom nyhetsvärdet värderas olika från det speciella bildtillfället, bolag, vem man pratar med. Tas det olika priser beroende på hur långt inslaget blir eller ett "paketpris" dvs att bolaget får visningsrätten eller begränsar man sig för ett visningstillfälle med 2 repriser? Säljer fotografen sina rörliga bilder till bolaget för att hamna i dess ägo eller har fotografen likt stillbilder äganderätt till sina bilder? Rörliga bilder har ju inget eller i alla fall nästintill obefintligt "skydd" om man jämför med stillbilder som har ett bra skydd har jag förstått efter att har läst boken om upphovsrättskydd. Skriver fotografen som tagit bilderna ett särskilt avtal med bolaget eller är det från fall till fall? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.