Jump to content

DVX100Be-frågor

Ernst M.

Recommended Posts

Godafton!

Jag har nyligen införskaffat en DVX100Be och har ännu inte helt lärt känna dess finesser.

Nu åkte jag på att filma ett bröllop i helgen och undrar inför redigeringen om jag valde visligt då jag filmade i 25p och i formatet letterbox?

Hur blir resultatet när jag pga. ynkliga ekonomiska resurser tvingas redigera i ett billigt red.program? (Redigerar för tillfället i "media studio pro").

Hur blir letterboxen i vanligt 16:9 format? Hur blir kvalliten när jag kört i 25P?

Någon har kanske tipps på vilka inställningar man ska tänka på, dels gällande kameran och dels inför redigeringen.

Tack!

/Broder Ernst

Körde du med tunna linjer eller tjocka?

F6 har tunna som förval.

Isåfall kan du göra upkonverteringen till 16:9 med ett betydligt bättre resultat.

Klipp filmen i valfritt redigerinsgprogram. Rendera som AVI. Sen använd t.ex tmpgenc för att konvertera till anamorfisk 16:9. Glöm inte bara att ställa in grundkällan som 4:3 PAL Progressive. Sen croppar du. Och renderar som PAL 25P 16:9.

Jo tunna linjer skapar interlace flicker i tvn då upplösningen i höjd överstiger vad tvn klarar av.

Det går att lösa i post i många program genom att göra filmen suddigare i vertikalt led.

Gör du däremot en uppkonvertering till 16:9 så löses problemet automatiskt då upplösningen mer passar en bildrörs 16:9 tv.

Så filma för 16:9