Gå till innehåll

En bra kamera för film, för 5000-7000?


Sonic

Recommended Posts

Allt är relativt. Du får ju inte starwars klass för pengarna. Så för de pengarna får du en ganska vanlig miniDV kamera. Och den filmen kommer se ut precis som om den kom från en vanlig minidv kamera.

 

Sen kan du alltid få bättre film genom att tänka på ljusättning och kamerarörelser etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

De flesta hårddisk kameror komprimerar filmen mer än MiniDV. Och det är inget som ger nån kvalitetsfördel, bara lagringsfördel.

 

Sonys kommande HD kamera med inbyggd hårddisk ger fördelen med högre upplösning, men det är fortfarande ingen bra kamera för filmskapande.

 

Men om du aldrig har filmat förrut så funkar det jättebra med en billig kamera för att lära sig saker om filmskapande. Men bli inte besviken för att filmen inte kommer se ut som de proffsfilmer du gillar se.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick låna en SONY miniDV kamera en gång, med sånt där band "som lagrar filmen helt digitalt". Men jag hade bara massa problem med att få över det till min dator, det gick inte! Men det måste ju vara väldigt enkelt att flytta film från kamera till dator med hårddiskkamera eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...