Creator Postad 18 augusti 2006 Postad 18 augusti 2006 Hej, jag funderar på att införskaffa en ny dv-kamera. För att gå rakt på sak, jag undrar om denna kamera (Canon MVX4i) med 4 megapixlar och 1CCD... http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Camcorders/Digital/mvx4i/index.asp?ComponentID=302794&SourcePageID=26346#1 ...är bättre än en kamera med 3CCD. Jag har hört (och läst) att 3CCD ger bättre/finare/mer naturtrogna färger än en med 1CCD och sedan är ju 4 megapixlar för en DV-kamera rätt mycket (om jag har förstått det hela rätt). Vad ska man prioritera? Jo, jag vet att det finns många andra saker som spelar roll vid köp av DV-kamera (som manuella inställningar mm) men jag vill bara höra era åsikter. Tack på förhand 0 Citera
MovieSwede Postad 19 augusti 2006 Postad 19 augusti 2006 Eftersom DV enbart kan spela in med en halv megapixel som max ger inte en 4megapixel dv kamera nån fördel, tom med nackdel eftersom du får klämma in mindre sensorer. Titta i första hand på sensorns storlek, sen om det är 3ccd/1cmos. 0 Citera
Creator Postad 19 augusti 2006 Författare Postad 19 augusti 2006 Alltså CCD-sensorns storlek? Jo, det har jag förstått, att den ska vara så stor som möjligt för att få så optimal bild som möjligt. Men den kameran som jag länkade till har väl 4mpix eller? Det är ju så det står på sidan... Eller är det upplösningen på stillbilderna? 0 Citera
MovieSwede Postad 20 augusti 2006 Postad 20 augusti 2006 Jo det är upplösningen på stillbilderna. I värsta fall använder kameran bara en 720*576 del av sensorn för video. Detta ger typ 4/0.5 = 8 Mindre än en 1/8 används då till video. Detta är inte nått du vill ha till video. 0 Citera
Creator Postad 20 augusti 2006 Författare Postad 20 augusti 2006 Men, det står ju på hemsidan att det e CCD:n som har 4mpix? 0 Citera
Hwagang Postad 20 augusti 2006 Postad 20 augusti 2006 Men, det står ju på hemsidan att det e CCD:n som har 4mpix? -4mpix är ANTALET pixlar. Dessa kan sedan ligga på en ccd med 1/3, 1/6 eller 1/8 (tum e de va?) vilket alltså motsvarar STORLEK. DV-formatet är alltid samma antal pixlar, men precis som MovieSwede påpekar kan en dv-kamera ha en foto-del som har ett större antal pixlar. -det som inte alltid beskrivs är storleken på ccdn. Kolla efter "ccd-storlek" eller något sådant. Lite bättre dv-kameror har ofta 1/3 eller 1/4 ccd (alltså större än 1/8) och det syns ofta på prislappen. Kolla också vad som finns skrivet om optiken, manuella inställningar mm. 0 Citera
MovieSwede Postad 20 augusti 2006 Postad 20 augusti 2006 Fler pixlar ger inte bättre bild om inspelningsformatet inte har lika hög upplösning. Finns ju en anledning till varför HVX200 kameran använder 960*540 ccder (0,5184 megapixel) Större pixlar/sensorer på CCDerna ger bättre bildkvalite. 0 Citera
Creator Postad 25 augusti 2006 Författare Postad 25 augusti 2006 Tack så mycket, tror jag. Men, ang. om optiken, vad ska jag kolla där? 0 Citera
MovieSwede Postad 25 augusti 2006 Postad 25 augusti 2006 Det är det svåra att kolla. Eftersom det är inget kamerona har som säljargument. Men är kameran för billig så är risken optiken är det de skurit ner på. Bäst är att kolla på film som kameran har spelat in. Hur är färgena, hur ser saker på långt håll ut, hur ser det ut i dåligt ljus ut? Någre defekter på bilden du inte gillar? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.