TIM Postad 11 augusti 2006 Postad 11 augusti 2006 Jag har ett antal filmer som jag redigerat ihop. Kavaliten är väldigt olika beroende på vilken DVD spelare som använts. På vissa så är den riktigt usel och bäst är den när jag använder Playstation2 ?? Allt är genomgående gjort på Adobe program, Premiere etc. Jag tippar på att jag gör ngt fel med inställningarna. Ngn som har ngn erfarenhet? /TIM 0 Citera
Pehrbau Postad 21 augusti 2006 Postad 21 augusti 2006 Gör du själva konverteringen till MPEG2 i Premiere? Förutsatt att ditt källmaterial är bra så borde inte slutresultatet på DVD-skivan bli märkbart sämre. Det förutsätter då att du inte har använt allt för många bildfilter. Om kodningen till DVD-format är rätt inställd så har du svårt att se någon försämring. Det första du bör göra är att jämföra din färdigredigerade film i avi-format och jämföra kvaliteten med den som dina bilder som kommer direkt från kameran. Om du inte märker någon kvalitetsskillnad då så har du problem med konverteringen och val av vilket format du skall välja för en DVD. Om du ser en skillnad mellan källmaterialet och slutresultatets film i avi-format så har du problem i redigeringen. Kom ihåg att varje gång du avkodar ett dv-clipp och och kodar det igen kommer du att tappa i kvaltet. Det kan vara intressant att prova med följande: 1. läs in ett par korta clip i Premiere och exportera dem till en testfilm. 2. läs in testfilmen i Premiere och exportera den igen till testfilm-2 3. läs in testfilm-2 och exportera den till testfilm-3 Gör det några gånger och för var gång blir kvaliteten sämre. Redan efter tre eller fyra in- och avkodningar kommer du att se en skrämmande försämring! 0 Citera
TIM Postad 31 augusti 2006 Författare Postad 31 augusti 2006 Pehrbau, Jag gör min mina filmer i Premiere och exporterar dem till MPEG2 med mitt Matrox kort, därefter så importerar jag den i Encore för att skapa DVD:n. Pga att Matrox inte klarar att hantera en hastighetsförändring + effekter i PAL så blir jag tvungen att göra hastighen i en fil för att sedan använda den färdiga att lägga på ytterligare effekter. När jag tittar på min fil på datorn så ser det bra ut men efter att jag skapat DVD:n så är jag allt annat än nöjd. Detta driver mig till vansinne. Jag har provat med att sänka bitströmmen men når inte det resultatet jag önskar. /TIM 0 Citera
MovieSwede Postad 31 augusti 2006 Postad 31 augusti 2006 Ifall du menar uppspelning så är det stor skillnad mellan DVD spelare beroende på hur de dekodar filmen. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.