tollarparn Postad 9 augusti 2006 Postad 9 augusti 2006 Kan börja med att säga att jag är rookie på det här med videoredigering. Har just köpt digital videokamera och har nu fört över filmat material till datorn och redigerat det lite snabbt i Win. Movie Maker. Den besvärliga biten verkar dock vara att få över filmen till DVD format. Som jag har förstått det är det bäst att överföra filmen i DV-AVI format från videokameran från början (för att få bäst kvalitet) och när filmen är färdigredigerad spara den i samma format. Problemet är sedan att hitta ett bra sätt att konvertera AVI filen till MPEG2 format. Har ännu inte något program för detta. Har också hört att omkodning tar väldigt lång tid (3-4 timmar för ca 60 minuters film). Stämmer detta? För att slippa denna eventuella långa omkodningstid funderar jag på om det är möjligt att föra över den redigerade videofilmen i AVI format till en HD/DVD spelare via den digitala in/utgången. T.ex att man kopplar ihop dator med HD spelare, spelar upp den redigerade filmen samtidigt som man spelar in den på HD´n. Från HD´n kan man ju sedan bränna ner filmen på en DVD skiva. Jag vet inte om jag är ute på djupt vatten nu, men tänkte höra om det är någon som har prövat detta eller tror att det kommer att fungera. Vill naturligtvis även bevara så god bildkvalitet som möjligt. Har inte köpt någon HD/DVD brännare ännu så därför kan jag inte prova själv. 0 Citera
MovieSwede Postad 10 augusti 2006 Postad 10 augusti 2006 Jo det är ett alternativ att föra via DV in den till en spelare. Fast det är klart man kanske vill pilla med lite mer avancerade menyer. Och därför föredrar jag det i datorn. Sen finns det ju även hårdvarukort som kan göra samma sak i datorn. Men hur ofta behöver du göra DVDder av dina filmer? En gång per vecka så kan du lika gärna utnyttja den långsamma datorn för att göra DVD. Låt den rendera över natten i värsta fall. kom ihåg att det ändå tar tid att göra filmen till DV-AVI. Många gånger renderar jag direkt till DVD. Vad har du för redigeringsprogram? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.