Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

När man har problem med taggighet i Loggor bilder m.m har jag förstått att det kan ha att göra med interlace. I field options finns det ju flera alternativ. Vilka använder Ni när Ni vill motverka taggighet. Skall något annat vara ibockat typ reverse field dominance?

Postad

Det beror lite var du menar med tagighet. Först och främst var ser du tagigheten? På Datorn eller TVn?

Gör du en progressiv DVD så blir tagigheten att DVDn har högre upplösning än vad din tv kan visa vilket gör att du får det som kallas för flicker.

Däremot kan vissa datorprogram inte decoda interlacet på rätt sätt och du får båda fälten samtidigt i bildrutan. Då är probemet att du måste deinterlaca bilden så den blir progressiv.

Vad tittar du på?

Vart skall slutprodukten hamna?

Postad

[citat=MovieSwede]Det beror lite var du menar med tagighet. Först och främst var ser du tagigheten? På Datorn eller TVn?

Gör du en progressiv DVD så blir tagigheten att DVDn har högre upplösning än vad din tv kan visa vilket gör att du får det som kallas för flicker.

Däremot kan vissa datorprogram inte decoda interlacet på rätt sätt och du får båda fälten samtidigt i bildrutan. Då är probemet att du måste deinterlaca bilden så den blir progressiv.

Vad tittar du på?

Vart skall slutprodukten hamna?[/citat]

Slutproduktionen är en reklamfilm till lokal-TV4. Taggigheten uppkommer på loggan som ligger fast placerad 147x68 pixlar. Den är gjord i Pal D1/DV och inte square pixels.

Det är både på datorskärmen och TV:n som taggigheten syns, dock mest på Datorn.

Skulle behöva en riktig förklaring på hur man hanterar en logga som blir taggig.

Postad

Upplösninen är 72 dpi och i rätt skala. Menar du att jag skall lägga på lite gaussisk oskärpa på den för att dämpa. Loggan är en oval med minimala detaljer.

Kan du inte förklara vad dom olika alternativen i field options betyder, och framförallt vad dom gör.

Tack på förhand

Postad

Är det en interlace produktion så har du ju två olika fält som syns vid två olika tillfällen. För att de inte skall bli för skarpa har interlece produktioner lägre upplösning. Så även om din bild har rätt skala så kan den ändå vara för skarp då en interlace produktion inte klarar att visa i 720*576 i upplösning.

Men reverse field dominance borde betyda att du låter det ena fältet visas före det andra (i normalfall har man nedre fältet först) Kan även betyda att du låter det ena fältet dominera bilden mer än det andra.

Har du ingen remove interlace flicker option?

Postad

[citat=MovieSwede]

Har du ingen remove interlace flicker option?[/citat]

Njae, den hittar jag inte, men logga blev betydligt bättre på TV:n nu när jag la på lite gaussisk oskärpa. Kolla på bifogat så ser du vilka alternativ jag har

field-options.png

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...