richardoo290 Postad 4 juli 2006 Postad 4 juli 2006 tja jag är en nybörjare på de här så därför kommer ja ställa ett antal (för er) dumma frågor... 1.ja ska skaffa en blue screen, kan ja då köpa ett stort blått tyg och hänga på väggen och liksom dra ut de så det är riktigt spännt? skulle de funka? 2. sedan om jag spelar in mig själv framför tyget (bluescreenen) hur gör ja då i pogrammet "abdobe after effect" för att lägga in en annan bakrund..tex: en strand..? snälla guida mig genom detta nån kunnig eftersom ja fattar inte dom dumma tutorialsen som man får upp ifrån google.. tack på förhand! 0 Citera
pld Postad 4 juli 2006 Postad 4 juli 2006 1. Ja det kan du. Det enda du ska tänka på är att ljuslägga rätt. 2. Sök på After effects här på forumet, kolla i manuallen eller kolla på DVD-guiden som följer med paketet. 0 Citera
richardoo290 Postad 4 juli 2006 Författare Postad 4 juli 2006 [citat=pld]1. Ja det kan du. Det enda du ska tänka på är att ljuslägga rätt. 2. Sök på After effects här på forumet, kolla i manuallen eller kolla på DVD-guiden som följer med paketet.[/citat] okey.. tack för de, men vad menar du med att ljuslägga rätt? menar du typ att de ska vara ljust och att inga skuggor ska synas på duken? eller va menade du? sen om de va nått annat du mena berätta gärna.. och ja.. ja ska försöka kolla runt lite då :P 0 Citera
pld Postad 5 juli 2006 Postad 5 juli 2006 Japp det ska vara ljust och inga skuggor på det görna/blåa På denna sidan nedanför stog det mycket om freenscreen/bluescreen: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=5348&highlight=trepunktsljus 0 Citera
Ashkan90 Postad 5 juli 2006 Postad 5 juli 2006 asså varför gör alla detta krångligt... så här kan du göra richardo, detta blir i alla fall som en grund, sen kan du bearbeta och förbättra dina resultat med tiden. 1. filma ett klipp där du står framför bluescreenen, det ska vara relativt ljust, detta med tanke på att du bara vill testa dej fram, annars är det bra att ha lampor eller liknande mot screenen. 2. lägg över filmen till datorn (movie maker, adobe premiere etc.) 3. (jag antar att du inte jobbat med after effects tidigare) öppna after effects. och jag tror att de e fliken som heter composition, sedan går du in på create new composition. ( detta är någonting som du alltid måste göra när du ska skapa ett projekt överhuvudtaget) sen väljer du storlek och liknande på "filmfönstret" och klickar ok. 4.nu går du in på arkiv och sedan går du in på "import file", därefter letar du upp filmfilen du nyss spelat in och importerar den. 5. dra ned den till "time line"/tidslinjen sedan flyttar du den till vänster och släpper musen, om detta inte funkar så drar du bara klippet till filmfönstret och fixar till så att den sitter rätt där... 6. nu går du in på effects och efter de går du in på "keying" (den heter något liknande), sedan väljer du color key. när effekt rutan kommer upp så kan du se som en "pensel" eller något liknande bredvid en liten färgruta som oftast är blå. klicka på penseln bredvid och sedan tar du musen och klickar på den blåa bakrunden, nu har du ställt in vilken färg det är som ska keyas bort. efteråt i effekt rutan så går du ned till "color tolerans" håll ned musknappen på nollan och dra sedan musen åt höger för att allt mer ska keyas bort.... tillslut har allt det blåa eller vikken färg de nu är keyats bort.... 7. för att göra effekten hundra %:ig så kan du gå in på effects sedan på matte tools och sen tar du simple chocker effekten. och ställer in på samma sätt som tolerans grejan. denna effekt tar bort eventuella blåa kanter och liknande runt gubben som brukar va väldigt irriterande... så, nu har jag försökt förklara på bästa möjliga sätt. hoppas att det går bra för er!! hejdå! 0 Citera
richardoo290 Postad 6 juli 2006 Författare Postad 6 juli 2006 [citat=Ashkan90]asså varför gör alla detta krångligt... så här kan du göra richardo, detta blir i alla fall som en grund, sen kan du bearbeta och förbättra dina resultat med tiden. 1. filma ett klipp där du står framför bluescreenen, det ska vara relativt ljust, detta med tanke på att du bara vill testa dej fram, annars är det bra att ha lampor eller liknande mot screenen. 2. lägg över filmen till datorn (movie maker, adobe premiere etc.) 3. (jag antar att du inte jobbat med after effects tidigare) öppna after effects. och jag tror att de e fliken som heter composition, sedan går du in på create new composition. ( detta är någonting som du alltid måste göra när du ska skapa ett projekt överhuvudtaget) sen väljer du storlek och liknande på "filmfönstret" och klickar ok. 4.nu går du in på arkiv och sedan går du in på "import file", därefter letar du upp filmfilen du nyss spelat in och importerar den. 5. dra ned den till "time line"/tidslinjen sedan flyttar du den till vänster och släpper musen, om detta inte funkar så drar du bara klippet till filmfönstret och fixar till så att den sitter rätt där... 6. nu går du in på effects och efter de går du in på "keying" (den heter något liknande), sedan väljer du color key. när effekt rutan kommer upp så kan du se som en "pensel" eller något liknande bredvid en liten färgruta som oftast är blå. klicka på penseln bredvid och sedan tar du musen och klickar på den blåa bakrunden, nu har du ställt in vilken färg det är som ska keyas bort. efteråt i effekt rutan så går du ned till "color tolerans" håll ned musknappen på nollan och dra sedan musen åt höger för att allt mer ska keyas bort.... tillslut har allt det blåa eller vikken färg de nu är keyats bort.... 7. för att göra effekten hundra %:ig så kan du gå in på effects sedan på matte tools och sen tar du simple chocker effekten. och ställer in på samma sätt som tolerans grejan. denna effekt tar bort eventuella blåa kanter och liknande runt gubben som brukar va väldigt irriterande... så, nu har jag försökt förklara på bästa möjliga sätt. hoppas att det går bra för er!! hejdå![/citat] TUSEN TACK! för ett ordentligt och bra svar! nu fattar jag! 0 Citera
Ashkan90 Postad 6 juli 2006 Postad 6 juli 2006 de e lungt :D hör av dej om du behöver mer hjälp ;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.