Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Jag är ganska ny på forumet, och även med att skriva manus. Har skrivit länge (mest prosa), men nu bestämt mig för att försöka mig på ett filmmanus, som för närvarande är under utveckling. Bas/grund-"kunskapen" om manusskrivning har jag helt enkelt läst mig till på nätet, bland annat på den här sitens justa "Filmskola". Är alltså inte överdrivet kunnig eller erfaren på området.

Min fråga gäller OVER BLACK-sekvenser, och hur man formatterar dessa. Finns det en standard, eller kan det göras på olika sätt?

Exempel:

Vill skriva om:

Ett telefonsamtal som "utspelar sig" helt over black. Scenen som följer detta samtal är i en cafeteria, och refererar "tillbaka" på saker som sades i telefonsamtalet. Hur formatterar jag scenhuvudet då?

Vad är bäst?

A.

1. OVER BLACK

Vi hör en telefonton och sen NÅGON som sen lyfter luren....

[samtalet. Slutar med att luren läggs på, fortfarande OVER BLACK]

2. INT. CAFETERIA - DAY

[beskrivning av följande cafeteria-scen]

Eller

B.

1. INT. CAFETERIA - DAY

OVER BLACK hörs en telefonton. NÅGON svarar.

[samtalet, enligt ovan, med hela dialogen markeras med O.S]

Vi TONAR UT till en cafeteria... [beskrivning av följande cafeteria-scen]

Alltså, A eller B? Och om A, är det fortfarande O.S vid varje ny tal-sekvens i dialogen, eller är det underförstått eftersom det inte "finns" nån exakt scen. Och hur ser isåfall scenhuvudet ut?

Mycket tacksam för alla ideer och/eller tips.

Postad

Jag hade valt en variant på alternativ 1, där OVER BLACK inte är en egentlig scen, och inte har ett scennummer. Detta har jag fått från ett eller flera amerikanska manus jag läst som löser det på det sättet.

Alltså:

OVER BLACK

Vi hör en telefonton och sen NÅGON som sen lyfter luren....

[samtalet. Slutar med att luren läggs på, fortfarande OVER BLACK]

1. INT. CAFETERIA - DAY

[beskrivning av följande cafeteria-scen]

Postad

vilcans: tack för det. Bara på "feeling" tyckte jag också att det skulle bli mest lättförståligt, så det var ju skönt att iaf nån till mer tyckte så. ;)

Tack igen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...