Jump to content

Recommended Posts

Posted

Personligen försöker jag hålla mig borta från det och filma i DVCPRO 50 eller 100. Nu är det inte alltid det går eller är det bästa för stunden utan DV kommer nog hänga med ett tag till.

Posted

[citat=cikura]Vad tycker ni? hur länge kan man leva på DV?:)[/citat]

Länge och anledningen är dels att det har funnits ganskal länge på marknaden nu men också att det är ett mkt bra format.

Posted

Det beror helt opå vad och på vilka villkor Du filmar.

DV-skivor är för små och känsliga för ljus och repor så jag tror inte på dom. Massor av filmat material kommer att försvinna.

Hårddisk, tanken är nog god om man kan tanka ur till hemmadatorn och klippa på en gång men gör man dokumentärer och är ute några veckor i stöten funkar det inte. Och särskilt inte om man filmar under en period av flera år. Var gör man av originalen? Lagring på DVD är väl enda möjligheten med risk att materialet förstörs.

DV/miniDV är det enda idag tänkbara om man filmar lite då och då och skall klippa om några år eller att man är på resa och skall klippa sedan. Bra format och kvalité på kassetterna. Visst, en bandskada kan uppkomma men det är troligare att solljuset eller en repa förstör DV-skivan och att lagra på hårddisken blir för dyrt.

-Per