Jump to content

Premiere 1.5 cross zoom transition i 16:9

Guldragge

Recommended Posts

God söndagskväll filmpolers!

Hoppas nu jag lyckas formulera min fundering så nån fattar nåt....

Jag kör alltså Premiere 1.5 och har filmat, och redigerar, i 16:9.

Jag vill använda en transition som ligger under Zoom och heter Cross Zoom.

Lägger jag denna mellan två klipp, klipp1 och klipp 2, så kan jag ställa in så att klipp 2 ser ut att börja med en liten inzoomning. Det tycker jag blir snyggt.

Åtminstone så länge jag kollar i Premiere´s Monitor.

Men när jag skapar en film av det så struntas det helt plötsligt i sorgekanterna upptill och nedtill som annars finns med fint i hela filmen.

Istället fläskas bilden ut hela vägen i över- och underkant och det ser hemskt ut. Då tänker man ju att det bara är att markera klippet och croppa hela korrekt så blir det bra....men detta funkar inte. Den slutliga filmen struntar helt i att visa croppningen.

Är det för att det är en transition och Premiere inte fixar det...eller finns det nåt trick?

Tacksam för hjälp!

Ragge

dels tar jag förgivet att du har filmat i fejkad 16:9

filmar du 16:9 med en vanlig dv-cam så lägger den bara två "linjer" i över- och nederkant samt att den fyller ut bilden lite. men, men hur som helst.

det finns en väldigt enkel lösning på ditt problem.

skapa en blackvideosekevens, ändra storleken på den så att den är precis lika stor som "kanterna", lägg blackvideosekvensen i lagret ovanför huvudfilmen.

gör likadant i båder över- och nederkant och lägg i lagret ovanför.

på detta sätt så ligger den över zoomen och du slipper att "kanterna" zoomas med. haha, sheit. detta var ganska dåligt förklarat märkte jag nu. men du fattar iallafall helheten ;)

Ah.....tusen tack!

Nu funkar det....alltså, det här forumet är guld.

Jag skulle ha både magsår och, troligtvis, ont nånstans efter att ha misshandlat min dator om det inte vore för detta forum.

Ibland kan man ju bli lika primitiv som han på kontoret i "bad day". Han som smockar till sin kontorsmonitorn och lever om....

Jag tackar och bockar...igen!

Ragge