darayban Postad 2 maj 2006 Postad 2 maj 2006 Hej! Tänkte kanske göra någon skojig liten film med mina kompisar. Har dock en fundering på hur rättigheterna och lagarna står till. 1. Om jag filmar en miljö, där andra människor finns. Måste jag då censurera deras ansikten då? 2. Om jag skulle intervjuva någon person, och denne person förlöjligas på något sätt (tolka det som ni vill :) ) hur är det då? 3. Om man har musik i filmen, oavsett om det bara är ett beat från någon låt, hur fungerar rättigheterna då? Räcker det med att jag publicerar artist- och låtnamn i slutet av filmen som jag har sett att andra filmmakare gör? Alltså, när måste man censurera folk och när är det inte tillåtet att använda musik? Ps. om jag gör en film så kommer den att publiceras för allmänheten på internet. Och filmen kommer att handla om en massa tok, men dock inga sjuka saker. ds. Väldigt tacksam för svar 0 Citera
Film smurfen Postad 2 maj 2006 Postad 2 maj 2006 1. Det bror på hur bra ansikterna syns. 2. Gör om tagningen, det är ju ingen direktsändning.:D 3. Det får du fråga skivbolaget om. Men ska filmen vara offentlig eller bara en film som man ser med kompisar? Om det är det så har det nog ingen betydelse, det har det nog bara om den är offentlig. Men jag är osäker på det där om man får lägga ut sin film på sin hemsida med musik från kändisar. Man får inte sälja filmen med musiken utan skivbolagets rättighet. Det gäller nog ansikten också. När du intervjuar så kan du fråga om filmen får visas offentlig om du ska visa den på hemsidan elle i TV. 0 Citera
TDA Postad 3 maj 2006 Postad 3 maj 2006 Enligt information från en väl etablerad inspelningsledare ska man upplysa om att man filmar, och på så sätt låta folk välja själva om de syns. Dvs, du kanske sätter upp skyltar. Jag är inte säker på vad lagen säger, den här diskussionen har förts tidigare, leta efter de trådarna. Men jag kör alltid med skyltar eller så filmar jag inte folks ansikten. Utav respekt, det kan finnas många anledningar till att människor inte vill synas på bild vid en viss plats vid ett visst tillfälle. Förlöjligas? Ska du göra en Fredrik och Filip intervju eller vad? Här gäller väl svensk lag och du kanske kan åtalas för ärekränkning. Sen brukar ju ofta folk som intervjuas kräva att få se materialet innan det visas. Jag vet fall där intervjuade velat stoppa filmen och man kört på ändå. Men då har det iofs inte handlat om att man med uppsåt velat förlöjliga personen. Nej, du får inte använda andras musik hur som helst. Rättigheter för musik är en snårig djungel, men du måste ha tillstånd och betala för att använda andras verk. Kolla STIMS hemsida, eller läs någon av de otaliga trådar som behandlar detta. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.