Jump to content

Uppspelningshastighet/Tempot

Degfem
 Share

Recommended Posts

Hej!

Nu när jag har gjort min film skulle jag bara vilja göra en liten oseriös version där den snabbspolas med ljud och allt. För dom som jobbar i premier så vet ni ju att man kan öka/sänka tempot med "shuttle" verktyget när man provspelar upp filmen. Men hur gör jag för att ställa in ett sådant tempo?

Alltså inte bara så att ett klipp går snabbare.

Tacksamför svar!

gör en ny sekvens, flytta in din huvudsekvens där och sen högerklickar du på detta klipp och välj speed/duration, där kan du ställa in i procent vilken hastighet filmen ska ha... 100% är normal fps. 50% är hälften så fort och 200 % är dubbel hastighet... när jag leker stumfilm brukar jag sätta hastigheten mellan 150 och 200 procent, för att simulera felaktig uppspelningshastighet. I riktigt extrema fall har jag varit uppe i 800... slow motion blir inte så fint men testa dig fram bara...

[citat=jmalmsten]gör en ny sekvens, flytta in din huvudsekvens där och sen högerklickar du på detta klipp och välj speed/duration, där kan du ställa in i procent vilken hastighet filmen ska ha... 100% är normal fps. 50% är hälften så fort och 200 % är dubbel hastighet... när jag leker stumfilm brukar jag sätta hastigheten mellan 150 och 200 procent, för att simulera felaktig uppspelningshastighet. I riktigt extrema fall har jag varit uppe i 800... slow motion blir inte så fint men testa dig fram bara...[/citat]

Du får ursäkta min dåliga kunskap men när du säger "gör en ny sekvens" menar du ett nytt klipp då? För jag vet hur man ökar och sänker hastighet på varje klipp men känns ju jobbigt att ställa in samma på alla hela tiden.

det är just därför du bör göra ett nytt klipp/sekvens (jag tänkte i aftereffects-banor där... nä, där heter det ju Composition, jaja bara vi vet vad vi pratar om) när du gjort det nya klippet så kan du dra in din main-klipp och justera hastigheten för hela klippet i en och samma gång, du kan också lägga på färgjusteringar och sånt för hela sekvensen istället för klipp för klipp...

[citat=jmalmsten]det är just därför du bör göra ett nytt klipp/sekvens (jag tänkte i aftereffects-banor där... nä, där heter det ju Composition, jaja bara vi vet vad vi pratar om) när du gjort det nya klippet så kan du dra in din main-klipp och justera hastigheten för hela klippet i en och samma gång, du kan också lägga på färgjusteringar och sånt för hela sekvensen istället för klipp för klipp...[/citat]

Underbart det funkar nu, tack ska du ha! :)

Föresten, när jag ändå är inne på uppspelningshastighet, finns det så att man kan ändra hastigeheten på ett klipp med en slags "kurva"?. Till exempel att det går snabbt i början men som dör ut ganska snabbt. Skulle vara coolt om man har nått klipp med snowboard tricks eller så att bara kunna slowa just nä dom hoppar. vet ju att man kan dela upp klippet med razor-tool men då blir det ju ingen "mjuk" övergång.