Gå till innehåll

Progressiv ladding av film á la Quicktime.com


3CCDGBG

Recommended Posts

Ni får ursäkta, men då min fråga drunknade i en annan tråd, så väljer jag att posta denna i en egen. Någon får gärna ta bort det andra inlägget under "...blir alldeles för stor". Tack :)

 

 

På Mac:

 

Jag sitter och ska få ut några sketcher samt kortfilmer på nätet. Jag har även MPEG2-decodern från Apple, då mycket av materialet ligger på DVD. Då jag försökte komprimera om .vob filerna därifrån så märkte jag att man inte får med ljudet. Dessutom kan man bara göra EN justering under "filter" åt gången, vilket inte duger för mig.

 

Därför snurrade jag lite på nätet efter jakt på ett annat program, och fann till min stora glädje "MPEG Streamclip". Det enda jag inte hittar i detta program som kan koda om till flera olika format, är möjligheten till att skapa .MOV-filer med snabbstart eller snabbstart med komprimerat huvud.

 

Jag vill nämligen att mina filmer:

 

1. Ska vara snabbladdade, och starta automatiskt när en viss del av filmen har laddats in i beskådarens dator. Ni vet - på samma sätt som trailers på spelfilmer ligger utlagda på Quicktimes hemsida. Min fråga är då: Är det detta som är "snabbstart" / "Snabbstart, komprimerat huvud"? Vad är då "progressiv nedladdning" som jag läste om på en annan sida? Hur funkar generellt den tekniken som använts på quicktimes hemsida?

 

2. Vilken codec ska jag komprimera i? Att jag vill köra .mov som "behållare" för komprimeringen är för mig givet. Men sen då? Just nu labbar jag med:

 

VIDEO:

H.264, 50% kvalitet

320 x 240

Deinterlace picture

25 bps (är osäker på om detta bör vara 30 bps för datorbruk)

Best colordepth

700 kb/s dataström (är osäker vad detta gör jämfört med kvalitetsinställningen)

Kör även lätt uppljusning, lätt contrasthöjning samt volumhöjning ca 4dB.

 

Ljud:

IMA 4:1

Mono

32khz (lägsta som går att få i programmet, hade velat ha 22khz då det duger).

16 bit (ej inställningsbart, vill nog ej ha lägre ändå)

 

Saken är den, att filmerna som är allt emellan 7 minuter och 25 minuter blir rätt stora ändå. Några hamnar kring 20mb , andra kring 35-40mb. Detta hade ju fungerat om lite av filmen laddades in i datorn och sedan började spelas när det fanns "laddutrymme" över, så att säga.

 

Har ni några speciella tips för kodningen som gör filerna ÄN mindre? Jag vill som sagt köra .MOV, däremot är jag osäker på codecen jag ska använda. Har försökt labba fram och tillbaka, och är väl på rätt väg men jag behöver nog några goda råd. Kvalitet VS. Dataström etc, vilken codec är bättre än den andre och ger små filer men fina bilder.

 

Tack på förhand,

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Hittade bums en sida där saker och ting förklarades:

 

http://www.cybertechmedia.com/quicktime.html

 

Progressiv laddning är tydligen samma sak som strömmande, och man väljer detta genom att köra "fast start" i Quicktime vid omkodningen. Kan man inte göra detta i programmet jag använder, eller finns det något annat program för Mac som fixar den biffen: .Vob med ljud till .mov progressivt med H264? Måste ju finnas eller? :) Vet att Sorenson hade nåt som hette "Squeeze". Vette sjutton vad det kostar bara. Vill gärna ha något gratis eller shareware.

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Men - nää, jag får inte till det som på Quicktime-sidorna där filmer verkar strömmas progressivt med en otrolig hastighet. Dessutom fungerar den progressiva laddning (lite i taget, beroende på hastighet på nedladdningen).

 

Jag får det inte att fungera. Alls. =/ Måste jag köra nån Sorenson Squeeze för att få detta att funka? Trodde att QT Pro skulle fixa biffen. Sitter även med FCP just nu, men är osäker hur jag ska få till det.

 

Några tips från er som testat lite mer?

 

Mvh

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...