Jump to content

Vad behöver jag för dator?

philosophy
 Share

Recommended Posts

Jag har länge haft PC och vill gå över till en bärbar mac. Har förstått att det kommit en ny feting, macbook. Så ibook och powerbook borde gå att hitta billigare, bättre begagnat. Vill kunna redigera i final cut. Vad behöver jag för prestanda? Vilka parametrar ska jag titta efter? Tacksam för svar.

Om du inte tänker redigera HDV så kan du ta den minsta iBooken. Den fungerar utmärkt med FCP. +att formatet är väldigt bra 12" är mycket bättre än 15" om poängen med bärbar är att den verkligen ska kännas bärbar. Jg har klippt skisser och reklamfilm (och drama delvis) med min 1,5 år gammla iBook 12".

Själv har jag just beställt en 12,5" (1280x800 = 720p HD) Dell Latitude X1 med Pentium M-processor. Kommer att använda den för Premiere Pro och After Effects "på fältet".

Jag vet inte hur "fet" MacBook är egentligen ännu. Tester med Photoshop ger sämre resultat än med PowerBook G4. Jag skulle nog vänta tills jungfrumodellerna av Dual Core Intel-maskinerna är ersatta. En tumregel jag brukar ha med Apples produkter.

Har precis haft min pb12" inne för reperation så här kommer en liten varning:

Om något repareras så vet Apple hur man tar betalt.

Har haft inne min pb två gånger. Trots jag har extra Applecare så ville de första gången ha typ 9000 + moms för att byta ut skärmen.

När jag tillslut efter dom haft den i en månad lyckades få dom att maila en bild på den så fungerade den egentligen fint förutom ett litet streck i nedre kanten.

Nu har min hårddisk börjat ge upp - tydligen ett vanligt fel. Det är väl bara att byta HD genom Applecare trodde jag.

Nope - för jag har en liten buckla i chassit som jag haft mer eller mindre sen jag köpte den.

De påstår att datorn fått en smäll och därför täcker inte Applecare det.

För att fixa det och bucklan vill de ha typ 6500 + moms. Trots att bucklan funnits där i 1,5 år och HD:n började bli skum för typ 2-3 veckor sedan.

Så ett tips kan vara att skaffa nån bra försäkring på den och då inte Applecare som bara är skit.

Sen skulle man kunna skriva en uppsats om hur Applecare behandlar en när man ringer dom.

Men det får bli en annan gång.