Gå till innehåll

Extern monitor (TV-apparat)


Guldragge

Recommended Posts

Hej!

 

Trevligt om någon kan svara på detta....

Har winxp och redigerar i premiere 1.5.

Vill kunna köra monitor view i en extern monitor.

 

Jag har lyckats dra ut bilden till en TV. Problemet är att jag filmar i 16:9 och TVn är 4:3 så jag ser alltså inte hela bilden + att den är förvanskad till 4:3. Det ser med andra ord vidrigt ut.

Om jag köper en extra bildskärm (en platt datorskärm) kan jag då få in denna som en extern monitor?

Har alltså ett vanligt grafikkort med monitorutgång + tv-utgång....

Eller är det en vettigare idé att investera i en ny bredbilds-TV och dra ut bilden till denna?

 

 

Mvh / Ragge

Länk till kommentar
Share on other sites

Vore bra att veta vad du har för grafikkort....nvidia/ati/matrox?? Men du borde oavsett tillverkare av grafchip kunna gå in i något som heter "video overlay" i grafikkortets Settings. Där bör du kunna ändra "aspect ratio" på den bild som ditt grafikkort skickar till TVn.

 

Detta borde fungera för att du skall se "hela" bilden på TVn. Hoppas att det hjälper...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Tack för svar!

 

Efter litet forskande kom jag fram till att jag har ett NVIDIA GeForce MX 440.

Jag bifogar en bild på det jag får fram....fattar noll vad jag skall göra där....hrmf.

Coolt med Bogey-citat. Blir helt sjukt glad om det går att lösa...jag har ju redan börjat surfa runt efter en ny TV-apparat.

 

"...another screwy dame...."

Bogart börjar få nog av hysteriska kvinnor i To Have And Have Not efter E.Hemingways roman.....

 

Ragge

grafikkort.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Nvidia, okej. Har inte det själv men rekommenderar att du laddar ned den senaste drivrutinen till ditt grafikkort från nvidia.com. Där hittar du även User Guides i pdf format för nedladdning.

 

Kör du XP eller 2000 så har du en direktlänk här:

 

http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_81.98.html

 

Längst ned på sidan hittar du User Guides...

 

Annars kan du försöka hitta vilken version av drivrutinen du har installerad och leta reda på manualen i deras drivrutinsarkiv. Länk till arkivet finns på sidan ovan...

Länk till kommentar
Share on other sites

lite off topic men ändå inte så långt, jag har ett liknande problem på ett annat kort: jag kan inte använda s-video-utgången alls sedan jag uppdaterat drivisarna till mitt ati radeon x800 från powercolor. någon som vet något om detta? och har någon här någon erfarenhet om vad som egentligen krävs för att för bövelen få ut previewfönstret till s-video/annan skärm på det kortet?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Guldragge]Tack och bock för svaren!

 

Jo, en sidomeny kommer här som bifogad fil...

Sidomenyn kom visst inte med när jag gjorde skärmdumpen. Strange. Här kommer den, som sagt.

 

Cheers / Ragge[/citat]

Där är du helt rätt.

Dock känner inte grafikkortet av din andra skärm. Ha den inpluggad och påslagen. Se till att senaste drivrutinerna som nån skrev...

Först klicka på "nview display mode" i menyn, nått sånt heter det...

Välj att köra 'clone'

Klicka på "overlay controls" i menyn..

Välj secondary display på fullscreen overlay.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]lite off topic men ändå inte så långt, jag har ett liknande problem på ett annat kort: jag kan inte använda s-video-utgången alls sedan jag uppdaterat drivisarna till mitt ati radeon x800 från powercolor. någon som vet något om detta? och har någon här någon erfarenhet om vad som egentligen krävs för att för bövelen få ut previewfönstret till s-video/annan skärm på det kortet?[/citat]

en kompis hade ett ati-kort där s-videon slutade funka. då uppdaterade han drivrutinerna och funka det igen ett tag. sen slutade det funkade och han har aldrig fått igång den igen, varken med gamla drivrutiner eller ominstallation av windows. kan ju va samma fel

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu funkar det heeelt perfekt.

Tankade hem senaste drivrutinerna och vips så hade jag en massa sköna inställningsmöjligheter i snabbstartsfältet. Kör "horizontal span" vilket gör att datorns bild delas upp så att halva bilden hamnar på datorns skärm och andra halvan på TVn´s skärm.

Drar monitorfönstret till TVn´s skärm och får det helt perfekt som jag vill ha det....

Kan ställa in exakt vilken storlek jag vill ha på monitorfönstret i TVn´s skärm, klockrent!!!

 

 

Tack & bock / Ragge

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Guldragge]Hej!

 

Trevligt om någon kan svara på detta....

Har winxp och redigerar i premiere 1.5.

Vill kunna köra monitor view i en extern monitor.

 

Jag har lyckats dra ut bilden till en TV. Problemet är att jag filmar i 16:9 och TVn är 4:3 så jag ser alltså inte hela bilden + att den är förvanskad till 4:3. Det ser med andra ord vidrigt ut.

Om jag köper en extra bildskärm (en platt datorskärm) kan jag då få in denna som en extern monitor?

Har alltså ett vanligt grafikkort med monitorutgång + tv-utgång....

Eller är det en vettigare idé att investera i en ny bredbilds-TV och dra ut bilden till denna?

 

 

Mvh / Ragge[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...