Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Har frågat innan men inte fått riktigt kläm på vad jag behöver!

Tycker att det är bättre att köpa rätt direkt istället för att testa mig fram..!

Vill ha en mic som jag kan använda att lägga på berättarröst till mina filmer. Åkte iväg till Musikbörsen för ett tag sedan för att höra vad dom rekommenderade.

" En stormembranig kondernsatormic och en enklare mixer med fantommatning"

Ungefär så sa han. Jag tror att mikrofonen hette ADK eller något i den stilen

och kostade ca 1000:- och mixern gick på 5-600:-

Jag tycker att priset är rimligt om jag får någerlunda bra prylar för pengarna!

Finns det något ljudgeni här på voodoo (Luzer finns..)som kan peka på vad jag bör tänka på

så att jag inte kommer hem med prylarna och så visar det sig att om jag hade lagt till ett par hundringar så hade jag fått en fem gånger bättre mixer och en dubbelt så bra mikrofon!!

Kanske lite svårförstålig fråga... men jag tror att ni vet vad jag menar!

Vänligen

Ander sNilsson

Posted

Just Adk A51 serien är väldigt uppskattad, har en själv faktiskt. Och du får väldigt mycket för pengarna med den modellen. Är väldigt bra allround och passar dom flesta röster tycker jag. När det gäller mixer så är det bara mikpreampen och phantommatningen du vill åt, och då tycker jag att det är bättre att lägga pengarna på bara just de delarna, dvs endast en mikpreamp. Köper du en liten minimixer för 5-600 så sitter det inge vidare preampar i dom. Det finns ett par hyffsade rör-preampar på marknaden som kostar runt 500. Jag har själv en Art Tube som jag är vädigt nöjd med, sen har Alto nån liten historia som har 2 förstärkare (du kan köra stereo) men den ligger nog lite högre i pris tror jag. Behringer har nån liknande arten och finns även "noname" som jag inte vågar rekomendera.

Andra saker som kan vara bra att ha är mikstativ och puffskydd. Ofta får du med nån enklarer upphängning till miken men puffskydd brukar inte följa med om man inte köper ett "kit". Det är inte jättenödvändigt men om man har lätt för att göra "puffar" så kan det vara bra. Mikstativ är ju bara smidigt att ha så man kan lätt ställa miken där man vill spela in, vill man ha det väldigt tort så är ju garderob välbeprövat.

Så summasumarum, köper du en Adk A51 så kan jag nästan garantera att du blir nöjd med mikvalet. Men däremot är det nog bättre att köpa en lös mikpreamp istället för mixer då du inte vill åt "mixbiten".

I A51 serien är väl A51e billigast och var nog den som försäljaren rekomendera.

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id=239675&artno=74831&fm=1

Posted

Jag hoppades på att du skulle svara. Du ger alltid så bra och lättförståliga svar. Många är jätteduktiga här på Voodoo men när dom skall förklara saker blir det rena grekiskan för en amatör som jag.

Så tack skall du ha Luzer!

Posted

Tjohoo, tänkte höra, vadär det för utgång på den, eller vad det nu heter, kan man koppla in micken i ett vanligt ljuduttag på datorn? eller måste man ha någon speciell mixer.. Tänkte på Adk A51..

//Alex

Posted

Det är xlr utgång, och du kan inte koppla den direkt till datorn och även om du hade kunnat så hade du inte fått något ljud i eftersom du måste mata miken med phantommatning. Från preampen eller mixen så kan du ofta välja om du vill ha balanserat eller obalanserat ut. Då kör du obalanserat eftersom det är det in i datorn.