Mia_Malmoe Posted November 3, 2005 Posted November 3, 2005 Tjenis, Är nybörjare med filmande och redigering. Försöker dock lära mig Premiere Pro. Jag förstår inte helt dethär med storlek och frames. Vad är det som avgör hur stor filmen blir? Är det inställning i videokameran? En tidigare snutt jag gjorde blev helbild när den var exporterad och den sista jag gjorde blev bara hälften så stor. Tyvärr har jag inte kvar den första så jag kan kolla skillnaden! Jag vet inte ens om jag har förklarat min problem på ett begripligt sätt! Någon som vill förklara för en nybörjare? 0 Quote
Munthe Posted November 3, 2005 Posted November 3, 2005 Det som avgör vilken storlek det är på bilden är någonting som heter PAL om du jobbar med en vanlig DV-kamera. PAL står för Phase Alternating Line och är den standard vi använder i Europa för vanliga TV-sändningar. PAL har 625 linjer i 50Hz och det digitala pixelförhållandet 720x576. Allt utanför det eller innaför det får inte plats i en DV-kamera (eller i ett Premiere Pro-projekt skapat för vanlig DV). PAL snurrar på i en hastighet av 25 bilder i sekunden eller 50 analoga svep (eller digitala fält/fields). Varje bild per sekund är två fält. OM inte materialet är progressivt. Då är det 25 helbilder per sekund som gäller. Välkommen till djungeln. Blev du något klokare? 0 Quote
jmalmsten Posted November 3, 2005 Posted November 3, 2005 Frames är bilderna som visas, dom har en "upplösning" av pixlar (bildpunkter) sedan finns också bits per channel (antalet ettor och nollor för varje färgkanal till varje pixel, röd grön blå) dessa kombinerat ger en okomprimerad videosekvens i byte (8bit/byte om du vill börja räkna) som kan komprimeras för att hela sekvensen ska bli mindre, men det blir samtidigt en oåterkallerlig behandling av bilden. blev det bättre eller bara mer förvirrande? munthe: blev lite nyfiken... vad står NTSC för? 0 Quote
simulacra Posted November 4, 2005 Posted November 4, 2005 National Television System(s) Committee, dvs en kommité, en grupp ungefär som MPEG som tänker ut standarder, tyvärr har de inte så mkt makt som de borde ;) Ja, NTSC har dock ingen speciell makt, vilket är bra, jobbig standard som bara ställer till det... 0 Quote
Munthe Posted November 4, 2005 Posted November 4, 2005 [citat=simulacra]National Television System(s) Committee, dvs en kommité, en grupp ungefär som MPEG som tänker ut standarder, tyvärr har de inte så mkt makt som de borde ;) Ja, NTSC har dock ingen speciell makt, vilket är bra, jobbig standard som bara ställer till det...[/citat] NTSC har jättemycket "makt" eftersom USA och Japan har det som TV-standard. Amerikaner brukar skämtsamt kalla systemet för Never The Same Color. Ett problem med formatet är att det innehåller hundra linjer mindre bildinformation än PAL men det riktigt stora problemet är att att det snurrar i 29,97 bilder i sekunden. Vilket gör det till en mardröm att jobba med i de flesta postsammanhang. Den där NTSC-kommitén existerade förresten bara på fyrtiotalet. Idag är det SMPTE som övervakar alla standarder och kommer med rekommendationer när ett nytt system eller format introduceras. 0 Quote
Recommended Posts