Jump to content

HDV redigering

Hans Linde

Recommended Posts

Skulle vilja börja redigera mitt HDV material (dvs 1440x1080).

Antingen för att visas på en PC med skärm i den upplösningen, eller föra det åter på tapen.

Premier Pro tror jag gör endel av redigeringen, men fixar den allt till mpg2 eller DivX?

Någon sa att Quicktime hade en version som spelar 1440x1080, men var finner jag den?

Hans

[citat=Hans Linde]Skulle vilja börja redigera mitt HDV material (dvs 1440x1080).

Antingen för att visas på en PC med skärm i den upplösningen, eller föra det åter på tapen.

Premier Pro tror jag gör endel av redigeringen, men fixar den allt till mpg2 eller DivX?

Någon sa att Quicktime hade en version som spelar 1440x1080, men var finner jag den?

Hans[/citat]

Final Cut Pro 5 är det program idag som bäst handhar HDV material. Det är nämligen lite klurigt och de andra programmen har inte hunnit ikapp än. (I alla fall enligt Monitor)

Jag skulle huvudsakligen kolla på WMVHD om jag vore du. Det är helt klart den bredaste distributionswrappern. Det kodar du direkt ur Premiere Pro om du vill. H.264 är ännu så länge oetablerat och Divx kräver en massa installation av tredjepartmjukvara som gör det besvärligt för tittaren.