anders10 Posted June 30, 2005 Share Posted June 30, 2005 Hej! Fick nyligen svar på en fråga angående greenscrenn. När jag nu testar detta får objekten framför den gröna skärmen väldigt otydliga konturer. Det ser ut som om man kört en pixelmaskin runt kroppen. Någon som vet vad detta tyder på och vad som kan göras för att få en mer knivskarp gräns? Tacksam för alla tänkbara svar! Vänligen Anders 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted June 30, 2005 Share Posted June 30, 2005 dv eller? du måste nog sampla om chroman. i avid görs detta automatiskt annars finns det nog något filter beroende på program. annars kanske du bara har gjort matten för hård. testa att lägga lite feather bara... /mattias 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders10 Posted July 1, 2005 Author Share Posted July 1, 2005 [citat=mattsand]dv eller? du måste nog sampla om chroman. i avid görs detta automatiskt annars finns det nog något filter beroende på program. annars kanske du bara har gjort matten för hård. testa att lägga lite feather bara... /mattias[/citat] Hej! Tack till att börja med !! Jag tror att du är rätt på det. Det är bara det att detta är lite grekiska för mig.!! Jag använder Studio 9+ och där finns ett "exempel" med i programmet där en tjej blivit filmad framför en grön skörm. När jag har testat att använda dessa klippen till mina egna klipp får jag upp en skärm som säger: You have aded a clip to this project that was captured at a diffrent resolotion then the rest of the program. During making tape all lower-resolotion clips will be re-rendered at the highest resolotion in the project. Detta säger inte mig så mycket. Men visst har det att göra med att exempel-greenscreen bilderna är filmade på något annat format. Eller? Du vet inte möjligtvis hur man ställer om detta? Vänliga och tacksamma hälsningar Anders 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahnbarr Posted July 2, 2005 Share Posted July 2, 2005 Det betyder att dina egna klipp och grennscreen-exemplet är i olika upplösningar. Studio 9 klarar inte av detta(?) och jag har för mig att den även inte klarar av olika fps:er(frames per second). Det du får göra är att först kolla vad dinna egna klipp har för upplösning(t.ex. 720*576) och fps(oftast 25fps) sedan så får du kolla vad grennscreen-exemplet har för värden. Sedan tar du och skapar ett projekt med bara greenscennklippen och expoterar dom med samma värden som dinna klipp. Lite krångligt men då kommer det fungera, kan finnas andra lättare sätt... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted July 2, 2005 Share Posted July 2, 2005 vet inget om studio men grekiskan kan jag kanske hjälpa till med. :-) chroman = färginformationen i en videosignal. den har lägre upplösning än ljusstyrkan vilket innebär att när du keyar mot en färg så blir gränsen inte lika jämn som bilden i sig. detta fixar man genom att lägga på ett filter som brukar heta "chroma resample" eller liknande. matte: masken som keyningen skapar. feather: oskärpa på kanten av masken. ger jämnare resultat. /mattias 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders10 Posted July 3, 2005 Author Share Posted July 3, 2005 [citat=Grahnbarr]Det betyder att dina egna klipp och grennscreen-exemplet är i olika upplösningar. Studio 9 klarar inte av detta(?) och jag har för mig att den även inte klarar av olika fps:er(frames per second). Det du får göra är att först kolla vad dinna egna klipp har för upplösning(t.ex. 720*576) och fps(oftast 25fps) sedan så får du kolla vad grennscreen-exemplet har för värden. Sedan tar du och skapar ett projekt med bara greenscennklippen och expoterar dom med samma värden som dinna klipp. Lite krångligt men då kommer det fungera, kan finnas andra lättare sätt...[/citat] Tackar dig för svaret men dessvärre förstår jag inte ett ord av vad du sa... Jag skall ju inte använda exempel-greenscreen bilderna utan mina egna green- screen filmningar... Hur kollar jag vad mina egna klipp har för upplösning och fps? Kan det inte bara tänka sig att det finns en inställningsmöjlighet i Studo? Det borde kunna vara så tycker man! Jag menar, programmet har ju den funktionen och det är ju inget proffsprogram utan ett program som vänder sig till hemmafilmaren. Men, som sagt, jag tackar dig ändå för ditt svar. Vänligen Anders 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders10 Posted July 3, 2005 Author Share Posted July 3, 2005 [citat=mattsand]vet inget om studio men grekiskan kan jag kanske hjälpa till med. :-) chroman = färginformationen i en videosignal. den har lägre upplösning än ljusstyrkan vilket innebär att när du keyar mot en färg så blir gränsen inte lika jämn som bilden i sig. detta fixar man genom att lägga på ett filter som brukar heta "chroma resample" eller liknande. matte: masken som keyningen skapar. feather: oskärpa på kanten av masken. ger jämnare resultat. /mattias[/citat] Hej igen! Tack för förklaringarna!! Det här "Chroma resample" var hittar jag det? Och "Feather" vet du var jag hittar dessa? Finjusteringarna som är tillgängliga i Studio är: Color tolerance Saturation minim Softness Transpara Spill suppression Vänliga hälsningar Anders 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahnbarr Posted July 3, 2005 Share Posted July 3, 2005 [citat=anders10] Jag skall ju inte använda exempel-greenscreen bilderna utan mina egna green- screen filmningar...[/citat] Men då så ska du ju inte få fram det medellandet, om du bara har dina egna klipp och inte grejat med capture inställningarna så har du samma värden på alla dina klipp. Jag höll på med studio 9(inte plus-verisionen dock) i ett halv år drygt och jag hittade ingen sådan inställning, har retat mig mycket på att det inte finns någon sådan. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders10 Posted July 4, 2005 Author Share Posted July 4, 2005 [citat=Grahnbarr][citat=anders10] Jag skall ju inte använda exempel-greenscreen bilderna utan mina egna green- screen filmningar...[/citat] Men då så ska du ju inte få fram det medellandet, om du bara har dina egna klipp och inte grejat med capture inställningarna så har du samma värden på alla dina klipp. Jag höll på med studio 9(inte plus-verisionen dock) i ett halv år drygt och jag hittade ingen sådan inställning, har retat mig mycket på att det inte finns någon sådan.[/citat] Hej igen! Det får jag inte. Alltså meddelanden när jag använder mina egna klipp. Det är bara det, som jag sa innan, att konturerna blir så otroligt otydliga och suddiga. Det ser inte så bra ut om man säger så!! Det borde finnas en inställningsmöjlighet för detta..? Tänkte först ringa till pinnacles support men inser att jag lika bra kan ring till min farmor och fråga. Dom kan i stort sett inte hjälpa en med något alls. Meningsfull support... Vänligen Anders 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts