final_cut Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Tänkte söka jobb som filmkritiker på några lokala tidningar - är det nån som vet vad man tjänar i detta yrke? Eller snarare hur man tjänar... Det är inte ett jobb man går till dagligen. Man recenserar väl en film i veckan eller så? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pcmabe Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Ofta har en filmkritiker någon form av jurnalistutbildning i bakgrunden. Titta på Jurnalistförbundets hemsida. Om du ringer dem kan du säkert få reda må var en rimlig lön ligger. http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,1&_dad=portal&_schema=PORTAL 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Hållquist Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Nar jag frilansade som kronikor fick jag runt 400 kr for varje kronika. Skulle gissa pa att det ar nat liknande for en frilansande filmkritiker. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted June 3, 2005 Author Share Posted June 3, 2005 [citat=Daniel Hållquist]Nar jag frilansade som kronikor fick jag runt 400 kr for varje kronika. Skulle gissa pa att det ar nat liknande for en frilansande filmkritiker.[/citat] Då är detta frågan; kan man verkligen försörja sig på det efter skatt? Jag menar, man kan väl omöjligen tjäna lika mycket som man får som arbetslös, om vi utgår att det är någon sorts minimum för överlevnad i dagens (svenska) samhälle. Sen beror ju det på om du skrev krönika dagligen eller veckovis. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Hållquist Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Det ar nog omojligt att forsorja sig pa det. Iaf enbart pa kronikor eller recensioner. Jag skrev veckovis. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Hållquist Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 400 kr var efter skatt. Alltsa en manadslon pa 1600 kr. Som gick till ol eftersom jag var en torstig ung man. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted June 3, 2005 Author Share Posted June 3, 2005 [citat=Daniel Hållquist]400 kr var efter skatt. Alltsa en manadslon pa 1600 kr. Som gick till ol eftersom jag var en torstig ung man.[/citat] Jag hatar öl. Köper nog film istället ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Hållquist Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Har du kontaktat nagra tidningar an? Om inte, det basta ar nog ifall du har nagra recensioner med dig till det forsta motet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted June 3, 2005 Author Share Posted June 3, 2005 [citat=Daniel Hållquist]Har du kontaktat nagra tidningar an? Om inte, det basta ar nog ifall du har nagra recensioner med dig till det forsta motet.[/citat] Jag åker utomlands nu i slutet av juni, men när jag kommer tillbaka ska jag ut i arbetslivet. Att arbeta som filmkritiker och komplettera det med ett jobb på en restaurang eller pizzeria borde göra susen (alla andra välbetalda jobb är upptagna här!), och samtidigt söka in på ett antal olika filmskolor nu under hösten. Så det är allt jag ska göra ett tag framöver. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Hållquist Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Det later inte sa illa. Lycka till och trevlig resa. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted June 3, 2005 Author Share Posted June 3, 2005 [citat=Daniel Hållquist]Det later inte sa illa. Lycka till och trevlig resa.[/citat] Trevligt blir det nog inte. Två dagar med buss, och det inkluderar ej förseningar som oftast tillkommer. Har du sett Midnight Cowboy? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Hållquist Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Faktiskt inte. Vart ska du? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted June 7, 2005 Author Share Posted June 7, 2005 [citat=Daniel Hållquist]Faktiskt inte. Vart ska du?[/citat] Kroatien. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts