Gå till innehåll

E-bio??


Gurra83

Recommended Posts

Vad?

Det stod för ett tag sedan i min lokaltidning (småläningen) att biografen i Ljungby skulle skaffa E-bio och att det skull minsan vara både smidigare o bättre bild. Vad är detta? Jag har hela tiden fått höra att den anloga 35mm bion minsan var överlägsen allt vad digitalt heter. Vad ligger denna e-bio på för format. Är det nån slags HD typ HD-DVD, eller??

 

Vid en sökning på google så fan jag att det stod följande på svenska film institutets hemsida:

 

"e-bio = ett paraplybegrepp som innefattar all form av offentlig, elektronisk-digital visning av allt slags rörliga bilder i biografer eller biografliknande lokaler

 

d-bio = digital offentlig visning av i första hand nya långfilmer i större premiärbiografer och med en kvalitet som motsvara eller överstiger 35 mm visningskopia."

 

Vad är det för typ av projektorer som levererar en sådan upplösning?? Måste va sjukt dyra!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja... om biografen är rik så kanske de köper något som påminner om den här till exempel:

http://www.barco.com/digitalcinema/en/products/product.asp?element=1721

2048x1080 upplösning (samma som används vid digital intermediate för de flesta filmer), 45 bitars färgdjup, 1700:1 kontrast etc.

 

Fast biografen i Ljungby har nog snarare råd att köpa något sånt här:

http://www.barco.com/digitalcinema/en/products/product.asp?element=2650

Tror att det är den serien av projektorer som Folkets hus använder till sina "digitala hus". Vet inte vad det är för format på filmen, men det är inget standardformat som HD-DVD eller liknande, utan något speciellt högupplöst format där filmen inte är lika komprimerad, och som kräver en massa utrymme.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...