Gå till innehåll

Byta från Canon 5D mkii till BMPCC?


FLiPiNc

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har i dagsläget en Canon 5d mkii med två objektiv (50mm f1.4 och 70-200 f4.0L). Jag har funderingar på att eventuellt investera i ett samyang 35mm t1.5 men kom på tanken att man kanske skulle byta till en Blackmagic Pocket Cinema Camera?

 

Finns det några fördelar med att byta eller är jag helt fel ute?

 

BMPCC'n verkar passa ganska bra till det jag vill filma, t.ex kortfilmer, enklare "reklamfilmer", släkt o vänner, osv.

 

Skulle jag kunna använda de objektiven jag har eller måste jag skaffa nya?

 

 

Tack på förhand

 

// Filip

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag har i dagsläget en Canon 5d mkii med två objektiv (50mm f1.4 och 70-200 f4.0L). Jag har funderingar på att eventuellt investera i ett samyang 35mm t1.5 men kom på tanken att man kanske skulle byta till en Blackmagic Pocket Cinema Camera?

 

Finns det några fördelar med att byta eller är jag helt fel ute?

 

BMPCC'n verkar passa ganska bra till det jag vill filma, t.ex kortfilmer, enklare "reklamfilmer", släkt o vänner, osv.

 

Skulle jag kunna använda de objektiven jag har eller måste jag skaffa nya?

 

 

Tack på förhand

 

// Filip

 

Vet inte om det blir en regelrätt uppgradering. BMPCC fångar mer detaljer men har ju mycket mindre sensor. BMPCC är mycket mindre och billigare men 5Dmkiii kan spela in skapligt ljud.

 

Det finns en bra EF till m4/3 adpter men den är rätt bökig och dyr.

 

Om jag inte ägde någon kamera hade jag valt en BMPCC. Om jag redan hade en 5dmkii hade jag köpt en bmpcc men inte sålt 5Dn.

Länk till kommentar
Share on other sites

En bra sida som hjälpte mig med just vintage objektiv är denna,

Lenses for Pocket Cinema Camera | BMPCC - BMPCC | Lenses - BlackmagicUser

 

Jag köpte till sist ett Tamron 18-108/2.5 för 50 dollar, kan jag tycka är prisvärt.

Sedan finns ju Fujian 25/1.4 och 35/1.7. Jag beställde 35/1.7 helt splitternytt med en medföljande adapter för 180 kronor inklusive frakt :)

http://www.ebay.com/itm/Silver-35mm-F-1-7-CCTV-Lens-for-m43-ep2-gf1-gh1-C-mount-to-Micro-M4-3-Kit-lenses-/271352714173?pt=Camera_Lenses&hash=item3f2de1d3bd

Det finns många recensioner på dem på tuben.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för jätte bra svar!

 

Om jag skulle sälja 5d´n och köpa en bmpcc vilka objektiv skulle ni rekommendera då?

Jag är sugen på Samyangs objektiv för film är det något ni skulle rekommendera till bmpcc?

Något man behöver tänka på om man köper en som t.ex tillbehör, batterier?

 

Avslutar med en dum fråga, det går väl att ta stillbilder med bmpcc? det står inte klart och tydligt någonstans vad jag har sett :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Samyangs objektiv är bra men BMPCCs crop factor gör att jag isåfall hade köpt den nya Speed Boostern och köpt Nikon fattning. (Har du inte koll på den speedbostern bör du kolla upp den)

 

Jag har börjat göra en liten recensionsserie på kul om bmpcc, i del två pratar jag batterier.

Del 1

Del 2

 

Finns inga dumma frågor. Nej, den kan inte ta stillbilder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...