Jump to content

Från filmmanus till roman...

Philip Dante

Recommended Posts

Hej!

Först och främst vill jag be om ursäkt om denna post inte hör hemma här, men i brist på andra platser där jag kan be om råd hoppas jag att ni i sådana fall har överseende.

Jag började med att skriva filmmanus och var nära på att lyckas i och med ett ungerskt/svenskt samarbete. Dock föll det på mållinjen (manus klart men finanskris...) Då bestämde jag mig för att testa på att skriva böcker och nu, 3 år senare, är den färdig (nåja... inte färdig, men på god väg).

Jag har skrivit en ungdomsroman med målgrupp 10-14 år (tror jag...). Om det är någon som är i denna ålder eller har barn/ungdomar i denna ålder eller känner någon i denna åldersgrupp som skulle få för sig att vilja läsa min bok hade jag uppskattat det väldigt mycket. Själv har jag inga kontakter i den målgruppen och känner att jag behöver lite feedback för att ta äventyrsromanen till nästa steg.

Uppskattar ärliga kommentarer och gärna negativa sådana eftersom det är då jag ges möjlighet att skriva bättre!

Kort om boken:

”Gnosi – Mitt möte med Gatans Tribunal” utspelar sig 200 år e. Kr. och handlar om Helene, en tjej i yngre tonåren, som är på jakt efter sin mamma som rövades bort när hon var ett litet barn. Under resans gång dras Helene in i sina föräldrars hemliga liv, i och med att hon och hennes pappa beger sig till Rom för ett arbete hennes pappa fått. Helene lär känna de barn som övergivits av sina föräldrar i Rom och hjälper dem i deras kamp för rättvisa. Ganska snart märker Helene att hon står mitt i händelsernas centrum och att det arbete hennes mamma och pappa utfört hotas av samma ondska som de gatubarn hon lärt känna hotas utav.

Boken ligger på nätet för att underlätta spridning av den:

Gnosi – Mitt möte med Gatans Tribunal

Tack för er tid och all lycka! Fortsätt kämpa!

/Philip