Jokke Posted February 12, 2005 Posted February 12, 2005 Det är en grej jag inte förstår. En genre kan ju vara action, sci-fi mm. Drama ingen genre om jag inte har fel? Exakt vad menas med drama och varför kategoriseras vissa filmer som både sci-fi och drama? Och varför benämns vissa filmer som bara drama om drama inte är en genre? 0 Quote
prinsviktor Posted February 12, 2005 Posted February 12, 2005 Tja.. All fiktiv film är väl egentligen drama. Men drama är väl det som inte är något annat. Typ. 0 Quote
vicvolta Posted February 16, 2005 Posted February 16, 2005 Jag och min kompis Arge-Björn har kommit upp med några nya genrer: Husmodersskräck: Lite lagom hemska filmer, gärna med en medelålders kvinna i huvudrollen. Ex. What lies beneath eller The Others. Svärd- o sandalfilm: Precis som det låter, romartiden exempelvis eller annan antik tidsålder. Ex Troja, Gladiator. Helikopter- och satellitfilm: Teknothrillers, gärna med den där gröna pipande texten som avslöjar vart man befinner sig och vilken ZULU-tid det är. Ex. Jakten på röd oktober eller Spy Game. Yxfilm: Snubbe har ihjäl tonåringar. Ex. Friday the 13th etc. Sjöfartsthriller. En ganska smal genre som innebär suspense på ett segelfartyg. Ex. Dead Calm. 0 Quote
Recommended Posts