Gå till innehåll

Luckor (dropouts) i ljudet vid konvertering från DVD.


Dand

Recommended Posts

Hej!

 

Sitter och försöker lägga över filmer jag har på DVD till datorn. Det är hembrända skivor. Varje film ligger i två VOB-filer på DVD-skivan. Jag använder Sony Vegas Studio för att importera materialet (ljud och bild till datorn). Varje film delas då upp i ett tiotal klipp. Funkar OK vad gäller bild men ljudet tappar info (små luckor / drop outs) vid varje klipp-punkt. Då konverterade jag med en 30-dagars testversion avd ACD Vide Converter som plockar hem filmen i två delar (en för varje VOB). Dock lägger gratisversionen en ful logga på filmen så jag tänkte bara plocka ljudet där och använda det i Sony Vegas Studio. Upptäckte att det blir droppouts i de ljudfilerna också... Men på andra ställen... Så jag borde ju kunna klippa ihop det... Och jepp det går ju om än lite bökigt...

 

MEN... När jag renderar ut från Sony Vegas Studio så tappar den ljudet sista minutrarna trotts att det finns ljud där i min timeline...

 

Jag blir gaalen! Och fattar inte varför... Så... Finns det kanske någon som kan förklara vad jag gör för fel eller rekommendera någon mjukvara som faktiskt gör detta på ett enkelt och smidigt sätt åt mig. Jag vill konvertera dessa filmer till .wmv för att kunna ha dem med mig på datorn när jag är ute och reser så jag slipper släpa med mig DVD-arkivet. Det är hembrända skivor (så det är inga copyright spärrar eller dylika skydd på dem). Varje film är ca 1 timme lång (om det nu skulle spela någon roll).

 

Så, frågan är alltså...

 

1. Varför händer detta (att jag tappar ljudet de sista minutrarna)? Är det Sony Vegas Studio som inte kan rendera ut materialet på ett sjyst sätt? Jag har lite svårt att tro det - programmet har aldrig svikit mig på detta sätt förut... Och jag har ju ljudet på min timeline... Men man undrar ju... Eller är det formatet jag renderar ut till (wmv) som har någon begränsning?

 

2. Finns de något annat program som kan rendera ut direkt från DVDns två VOB-filer till EN vmw?

 

3. Finns det någon förklaring till varför jag får hålrum i ljudet i konverteringarna? Det som förbryllar mig mest är att de droppar ut på olika ställen beronde på om jag konverterar med Sony Vegas Studio respektive ACD Video Converter.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Felet du gör är att krångla till det.

 

Enklast är att bara kopiera över skivans innehåll till en mapp på hårddisken och sedan spela upp det som det är med något lämpligt DVD-spelarprogram. Har för mig att man med t.ex. VLC kan öppna en mapp och spela som DVD-film. En del program (såsom xbmc) klarar av att spela iso-filer så kopiera skivan till iso med ditt dvd-brännar-program och lagra iso-filen i datorn. Eller om du vill minska filstorleken kan du använda programmet Handbrake om du accepterar MKV eller MP4 som videobehållare.

 

Eller behöver du redigera kortare sekvenser, klippa och modifiera innehållet? Om inte skulle jag inte blanda in redigeringsprogram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...