Jump to content

Reklamfilm - vatten - i - studio lösning.

x2000

Recommended Posts

Hej!

Vi ska spela in en reklamfilm i helgen i en nerlagd lagerlokal där väggar samt golv är i betong. Tanken är att fylla en del av lokalen med ca 5 cm vatten. Därför måste jag bygga ett slags vattenstopp som skiljer denna del från den resterande lokalen. Det är 13 meter mellan väggarna där stoppet ska vara och lösningen jag tänker mig är en lång bräda som går från vägg till vägg och därefter spruta fogskum mellan brädans underkant och cementgolvet. Tror ni detta kan funka? Eller har ni någon bättre lösning?

Alla förslag är välkomna!

Låter som en fungerande plan, under förutsättning att du stagar upp plankorna ordentligt så att de inte kan knuffas undan av vattentrycket. Även om du bara ska ha 5cm så blir det förbannat stort tryck med en gång. Tretton meter tvärs över sa du... djupet har du inte nämnt, men om jag räknar konservativt och säger fem meter där. Gånger 5cm höjd i vattennivå - 13 x 5 x 0,05 = 3,25 kubikmeter.

Och eftersom en kubikmeter vatten väger ett ton, har du alltså 3,25 tons tryck på plankorna. Förvisso fördelat över 13 meter, men trots det behöver du mer än fogskum för att hålla fast de planken ;-)

Då jag varit med om att bygga ett 40 tons akvarium i en gymnasieskola två gånger, en gång i trä och en gång i stål/betong, så kan jag hålla med den ena av vattens främsta egenskaper - det är tungt.

Om jag förstår dig rätt så menar du att lokalen är 13 meter över på den korta väggen och om du står i ena änden av den, ryggen mot en vägg, så saknas dörrar på de andra tre väggarna? De väggarna bildar ett U?

Alltså tänkte du bygga en vall med (en) bräda ungfär där du står och sedan fylla utrymmet med vatten.

Det finns några nackdelar med den planen - du förutsätter att betong är vattentätt och utan sprickor och att vattnets vikt + personer/utrustning kommer att klaras av golvet. Det är få som vet det, men kakel i tex badrum är INTE vattentätt, du behöver en fuktspärr bakom kaklet. På samma sätt är det med betong, det är inte heller i normalfallet vattentätt heller, man måste ha specialbetong. (Googla på vattentät betong).

Vikten utspridd på så stor yta tror jag inte är någon fara, då en lagerlokal bör vara dimensionerad för att hålla en massa vikt.

Kolla på en byggmarknad och fråga hur man kan göra en enkel fuktspärr ovanpå golv, helst en som går att ta bort efteråt utan alltför mycket besvär. Svetsad plastduk är det enda jag kommer på, men det är ömtålig, dels för att den kan sträckas ut utöver brottpunkten i tex hörn och ett gruskorn under duken som man kliver på kan bli ett hål och läckage... Dyr och svår att jobba med, men å andra sidan lämnar den inte ett spår när du tar bort den.

Har du fuktspärr + en vall (bräda) med stag, så kan din plan funka. Men den fuktspärren höjer priset på iden mycket, och att få bort en fuktspärr är inte lätt. Jag menar de typerna där man målar, spacklar dit dem. Exempelvis kan du skruva brädan med järnvinklar mot golvet på ett antal punkter, var 30:e eller var 60:e cm.

I det akvarium vi gjorde av trä specialbeställdes en behållare av plastduk, mått-svetsad, som vi långsamt fyllde med vatten och försökte minimera sträckningar (de blir sprickor som sedan blir läckage) och vi letade mycket noga efter minsta gruskorn, skruvskallar, spikar mm under plastduken som kunde skava hål i den också. Men det funkade.

Jag håller väl med om logiken i föregående inlägg på så gott som alla punkter. Fast frågan är om man behöver bemöda sig med fuktspärrar då det inte rör sig om en fast installation, utan bara något som ska hålla inne vattnet under en begränsad tid.

Problemet med att få plank-vallen att hålla ska däremot tas på största allvar. Det räcker absolut inte att bara "ställa något tungt bakom plankan". Du behöver bulta ner stagen i golvet med kanske en meters mellanrum som glesast. (we are talking betongborr here...) Men får du bara till en sådan konstruktion så borde det funka att fogskumma det tätt.

Som stag skulle jag nog själv använda mer brädor kapade till en halvmeters längd och monterade i 90 graders vinkel bak ut från vallen. Bultar du sedan ner dem i makten med en meters mellanrum så bör det hålla för en helg.