Gå till innehåll

Svart och vitt 0-255 eller 16-235


peterB

Recommended Posts

Tjenare.

Jag jobbar i Avid och Combustion. När man exporterar en quicktime ifrån avid till Combustion så sker någonting skummt. Det blir grått och tråkigt i Combustionfönstret. När man sedan kör tillbaka det till AVID blir det för mörkt.

 

Jag har insett att det finns en skillnad på "signalnivåer" mellan avid och combbustion och avid.

 

Såvitt jag förstår så jobbar avid med 16-235 i gråskala medans combustion jobbar 0-255. Så om jag vill göra färgkorrigering och bildstuk så får man göra det och sedan lägga till en färgkorrigering till på slutet där man höjjer black output level till 16 och white outputlevel till 235.

 

Finns det något annat sätt. Är detta den bästa lösningen.

 

1 fråga till i detta ämne är att när jag gör något för web och drar ut det ifrån avid så tenderar svärtan att vara för hög (alltså 16) skall jag pressa ned den i kompringeringsstadiet (sörensen squise)?? eller blir det taskig svärta när man pressar ihop filmen till en pytteliten en??

 

 

Hajjar ni problematiken. Vad jag söker är info om rgb mot avids 601.. Är nån med??

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...