Raw Postad 11 april 2011 Postad 11 april 2011 Hejsan I sommar ska jag spela in en kortfilm. Under alla dess år jag har sysslat med film så har de alltid varit i stereo, men nu vill jag avancera till 5.1 och det verkar inte vara sådär överdrivet svårt. Enligt denna video så är de ganska enkelt att göra det i Premiere > Jag klipper dock i Avid MC5 student version. Någon som vet om det funkar där? Om inte, hur ska jag gå tillväga och vilka program kan jag använda mig av? Vill inte spendera ännu flera tusenlappar på ljudprogram. De program jag har tillgång till är Avid MC5, Adobe Premiere CS3, Soundbooth CS3 och Adobe Audition i skolan. //Patrik 0 Citera
Luzer Postad 12 april 2011 Postad 12 april 2011 Jag har dålig koll på vilka av de programmen som du kan köra surround i. Däremot kan jag säga att det är aningen svårare än vad de visar i den där instruktionsvideon att få ett bra surroundljud. I allafall när det gäller spelfilm men kanske inte lite olika intervjuer som ska visas på olika skärmar och man bara vill flytta runt dialogen. Hellst vill du på ett enkelt sätt kunna automatisera panoreringen av ljudet så du kan ha olika ljudregioner på samma spår men som flyttar sig mellan högtalarna. Samtidigt blir det lätt att mycket trängs i centern om inte dialogen är någorlunda ren. Och var försiktig med vad du lägger i surroundhögtalarna. Tänk på att du behöver ha ok surroundlyssning också så du inte sitter i ett par lurar och slänger ut ljudet i surround bara för att du kan utan att ha en aning om hur det låter. 0 Citera
Raw Postad 13 april 2011 Författare Postad 13 april 2011 Jag har dålig koll på vilka av de programmen som du kan köra surround i. Däremot kan jag säga att det är aningen svårare än vad de visar i den där instruktionsvideon att få ett bra surroundljud. I allafall när det gäller spelfilm men kanske inte lite olika intervjuer som ska visas på olika skärmar och man bara vill flytta runt dialogen. Hellst vill du på ett enkelt sätt kunna automatisera panoreringen av ljudet så du kan ha olika ljudregioner på samma spår men som flyttar sig mellan högtalarna. Samtidigt blir det lätt att mycket trängs i centern om inte dialogen är någorlunda ren. Och var försiktig med vad du lägger i surroundhögtalarna. Tänk på att du behöver ha ok surroundlyssning också så du inte sitter i ett par lurar och slänger ut ljudet i surround bara för att du kan utan att ha en aning om hur det låter. Jag ska köpa dessa högtalare till min dator > http://www.dustin.se/pd_5010585993.aspx och jag har ett 5.1 ljudkort så de blir perfekt! Annars är det som du sa i nån annan tråd, "att redigera surround i stereo är som att klippa film utan bildskärm!" Alltså min tanke är att bara lägga på 5.1 surround på VISSA ljudeffekter! Jag vill inte ta hela ljudspåret och flytta runt de till keyframes utan jag vill ju ta de ljudefter som går fram ifrån och bak och från från vänster till höger vice versa. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.